دوشنبه, مې 20, 2024
Homeمقالېدریتوضیحاتی در مورد یک ایراد اصولی داکتر سیدعبدالله کاظم

توضیحاتی در مورد یک ایراد اصولی داکتر سیدعبدالله کاظم

احسان الله آرینزی
اخیراً یک کتاب مغتنم ششصد صحفحه ای، معاون سرمحقق استاد حبیب الله رفیع، به مناسبت صدمین سالګرد استرداد استقلال افغانستان، بنام (مجموعه نظامنامه ها و معاهدات جهانی افغانستان در دوره امانی) چاپ شده که یقیننا مورد استفاده وسیع اهل مطالعه قرار خواهد ګرفت. پیشګفتار و ویراستاری متن کتاب، کار ارزشمند استاد رفیع است که از سالیان متمادی مصروف جمع آوری اسناد در مورد عصر طلایی اعلیحضرت غازی امیرامان الله خان بوده و از چهار دهه بدینسو آرزو داشت تا مجموعه های پول های کاغذی افغانستان، نظامنامه های دوره امانی، معاهدات جهانی افغانستان در دوره امانی، حاکمیت قانون در افغانستان یا تفتیش کندهار در عصر امانی، راپور مفصل هیات شناسایی افغانستان آزاد و مقالات منتشره در کلکیسون های جریده امان  افغان و امثالهم را با تشریح و تحشیه در خدمت مردم افغانستان و خاصتاً نسل جوان  کشور قرار دهد تا برای تحقیق و تفحص در تاریخ دوره امانی، معلومات مستند و دست اول در اختیار داشته باشند.

استاد رفیع درین کتاب قابل قدر هفتاد جلد نظامنامه و هفت جلد معاهدات خارجی دولت امانی را جمع آوری نموده است.

بعد از نشر کتاب استاد رفیع در کابل، داکتر سید عبدالله کاظم رییس اسبق پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل و یکی ار محقیقین و نویسنده ګان خوشنام کشور، که اینجانب افتخار شاګردی شان را در پوهنتون کابل دارم، طی یک یادداشتی که تحت نام (یک ګلایه جدی اما دوستانه از استاد حبیب الله رفیع) در سایت وزین افغان جرمن آنلاین به نشر رسیده، ادعا نموده که این کتاب بصورت مکمل از طرف جناب شان، به مناسبت نود و هفتمین سالګرد استقلال کشور، در ۲۸  قسمت، آغاز از ماه اګست الی ۲۱ سپتمبر ۲۰۱۶ با یک مقدمه راجع به تاریخچه لویه جرګه ها در افغانستان به نشر رسیده است.

داکتر صاحب کاظم در قسمتی از نوشته خود در سایت افغان جرمن علاوه میکند که وی به همکاری دو دوست دګر خود آقایون محمد ایاز نوری ازادی و نازکمیر زهیر بلخی در نظر داشتند که این مجموعه را به تقریب صدمین سالګرد استرداد استقلال کشور به حیث یک کتاب مستقل از طریق مطبعه عازم در کابل به چاپ رسانیده و توزیع نمایند.

داکتر صاحب کاظم بعد از ارائه لست نشر کتاب رویداد لویه جرګه دارالسلطنه ۱۳۰۳ در ۲۸ قسمت، در سایت افغان جرمن انلاین ګلایه میکند که جناب محترم استاد رفیع که الحمد الله شخص با مطالعه و متشبث در نشرات داخل و خارج کشور میباشد، چګونه به این ۲۸ قسمت نشر مسلسل کتاب رویداد لویه جرګه، در پورتال وزین افغان جرمن متوجه نشده اند که کتاب منتشره و آماده نشر اینجانب را دوباره رویدست ګرفته آن را با زحمت زیاد باز نویسی کرده اند.
ملاحظه صفحه داکتر صاحب کاظم در لست همکاران سایت افغان جرمن نشان میدهد که کتاب رویداد لویه جرګه ۱۳۰۳ واقعا به نشر رسیده، در ارشیف سایت محفوظ میباشد و داکتر صاحب ادعای خود را به کرسی مینشاند.

داکتر صاحب کاظم در اخیر مینویسد که در سال ۲۰۱۹ سه جلد از کتاب (زنده ګی سیاسی شهید سردار محمد داوود) را که در کابل توسط مطبعه عازم چاپ شده بود، توسط محترم مصطفی عمرزی بخدمت جناب رفیع صاحب ارسال نموده که در اخیر ان، در لست کتب آماده چاپ آماده چاپ نویسنده، از همین کتاب (رویداد لویه جرګه دارالسلطنه ۱۳۰۳) نیز تذکار بعمل آمده است.

من که شاګرد هر دو استاد عزیزالقدر هستم، با مطالعه نوشته داکتر صاحب کاظم، موضوع را تلفونی با  استاد رفیع در میان ګذاشتم تا ببینم که نظر ایشان چیست؟ استاد در کمال تواضع ګفت که وی به دلایل صحی و کهولت با پدیده های جدید تخنیکی و ارتباطی از قبیل کمیوتر و ایمیل و فیسبوک و واتساپ و وایبر و تلګرام و انستګرام و وایمو و چیز های دګری ازین قبیل آشنایی نداشته و از آنها استفاده نمیکند و ضمننا متوجه کتاب های اینده داکتر صاحب کاظم در کتاب مرحوم داوود خان نشده و استدلال نمود که از زحمتکشی جناب شان در مورد نشر نظامنامه های دوره امانی اطلاع نداشته است.

تا جایکه من استاد رفیع را از نزدیک میشناسم، میخواهم به داکتر صاحب کاظم اطمینان بدهم که چیزی را که استاد در مورد رسانه های برقی و اجتماعی ګفته اند، کاملاً صحت دارد و استاد از هیچکدام استفاده نمیکند.

در اخیر صحبت تلفونی استاد رفیع ګفت که به شخصیت داکتر صاحب کاظم بحیث یک نویسنده و محقق و اندیشمند قابل قدر افغانستان، از صمیم قلب احترام دارد و اګر چنانچه می فهمید که ایشان زحمت ګردآوری و تدوین نظامنامه های دوره امانی را متقبل شده و کتابی را در مورد آماده نموده، هرګز این کار را بصورت تکراری انجام نمیداد.
من فقط خواستم که بدینوسیله نظر استاد رفیع در مورد کتاب مورد بحث را به اطلاع داکتر صاحب کاظم برسانم.  برای هر دومحقق و نویسنده ګرانمایه افغانستان عمر طولانی و پریار میخواهم!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب