شنبه, سپتمبر 28, 2024
Home+اشرف غنی به کابل بر می گردد؟!

اشرف غنی به کابل بر می گردد؟!

آندری سیرینکو مدیر “مرکز مطالعات پالیسی های افغانستان” (روسیه) در مثاله تازه خویش تحت عنوان “محمد اشرف غنی، آخرین رئیس جمهور افغانستان به “بازی بزرگ” بر می گردد،” نگاشته است :

محمد اشرف غنی آخرین رئیس جمهور افغانستان این روزها مصروف مشوره های پی در پی محرمانه سیاسی است. این همه بخاطر آن صورت می گیرد که در رابطه به غنی، در مارکیت سیاسی یک بار دیگر تقاضا بوجود آمده، و این تقاضا همزمان توسط چند بازیگر مطرح شده است.

علت بروز این تقاضا پا برجا ماندن ظرفیت رسمی و مشروعیت اشرف غنی به حیث رئیس جمهور برسمیت شناخته از طرف جامعه بین المللی می باشد.

قابل یادآوریست که اشرف غني ۵ سال قبل، در سال ۲۰۱۹ به کرسی ریاست جمهوری انتخاب گردید، و در دسمبر سال جاری (۲۰۲۴) صلاحیت های قانونی او به حیث رئیس جمهوری پایان میابد.

برغم به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱، عزیمت اجباری، اشرف غنی از تصدی کرسی ریاست جمهوری کنار نرفت، از مقام خود استعفا نداد.

اشرف غنی در حال حاضر رئیس جمهور قانونی و برحال افغانستان باقی مانده، و در تفاوت با امارت طالبانی از طرف تمام جهان برسمیت شناخته شده است. (ناگفته نماند به شمول فدراسیون روسیه).

در واقعیت، اشرف غنی در شرایط کنونی یگانه حامل مشروعیت سیاسی داخلی و خارجی در میان سیاسیون افغان می باشد.

به قول منابع ما، دقیقا بنابر همین عوامل بود که او [غنی] شروع به جلب توجه امریکائیها، پاکستانی ها و طالب ها نمود. معلومات واصله حا‌کیست که سراج الدین حقانی (وزیر داخله طالبان) حین سفر اخیر اش به امارات متحده عربی نه تنها با فرستاده های امریکائی دیدار های داشته، بلکه با رئیس جمهور اشرف غنی نیز ملاقات کرده است. اینکه موضوع گفتگوی آنها چه چیزی بوده، هنوز دقیق معلوم نیست. لیکن، بر بنیاد پاره ای از روایت ها که منابع افغانی ارایه می دارند، غنی و حقانی روی امکان بیرون رفت مشرک از معضل مشروعیت حاکمیت کنونی در افغانستان بحث نموده اند. مبرهن است که این اقدام با اشتراک فعال و ذینفع جانب امریکا صورت گرفته است.

بنابر یکی از سناریو ها، قرار است، در اخیر سال جاری (۲۰۲۴)، زمانیکه صلاحیت های قانونی ریاست جمهوری اشرف غنی پایان میابد، او برای ملاقات با سران طالبان وارد کابل خواهد شد. به دنبال مذاکرات رسمی با طالبان، در باره چگونگی انتقال قدرت در افغانستان به یک حکومت موقت ائتلافی، اعلامیه منتشر ساخته خواهد شد.

انتظار می رود که در ترکیب حکومت ائتلافی موقت : طالبان متوازن (معتدل)، از قبیل سراج الدین حقانی، ملا یعقوب (وزیر دفاع طالبان) عده ای از سیاسیون دوره جمهوریت و همچنان نمایندگان دسته جات مقاومتی اشتراک خواهند داشت. بعید نیست که در رأس حکومت موقت سراج الدین حقانی قرار گیرد.

به این ترتیب، اشرف غنی به حیث یک سیاست مدار که با یک سفر خود به کابل، بن بست برسمیت شناختن و کسب مشروعیت بین المللی حاکمیت طالبان را (یا دقیق تر بگوئیم نیمه طالبان) رفع ساخت و جایگاه خود را در تاریخ ثبت نمود، یاد خواهد شد

امریکائیها که در عقب این معادله استند، به این ترتیب کشور های منطقه را که طی سه سال نتوانستند ستراتیژی قابل درک خود را در قبال افغانستان تدوین نمایند، در وضعیت تحمیق شده قرارخواهد داد.

در این پیکر بندی، تلاش های روسیه برای بازی با قطعه طالبان از طریق جست و خیز های بیوروکراتیک از قبیل خارج ساختن طالبان از فهرست سیاه ملی سازمان های تروریستی، اشاره ها برای برسمیت شناختن طالبان در آینده، مضحک به نظر می رسند.

هیچ نیازی در آینده نزدیک برای برسمیت شناختن چیزی باقی نخواهد ماند : اشرف غنی و شرکای امریکائی او به رژیم طالبان در کابل مشروعیت خواهند بخشید و با یک حرکت خویش روند کاملا مشروع انتقال سیاسی، استمرار قدرت را از نظام جمهوری به حکومت ائتلافی جدید در کابل تامین خواهند نمود.

هرگاه این معادله به موفقیت بیانجامد، در اینصورت بدون شک ضربه سنگینی به مواضع کشور های منطقه، به شمول روسیه در افغانستان وارد خواهد شد. نمایندگان عاقبت نیاندیش روسیه سه سال قبل در لطیفه گوئی های خیالپردازنه خویش از قبیل “بکس های مملو از میلیون ها دالر که گویا اشرف غنی حین عزیمت از کابل بالای سرک قیر میدان هوائی پایتخت رها نموده بود، مغروق خواهند ماند. اشرف غنی با تعهد و با لطیفه های سیاسی خودش به کابل بر می گردد.

طوریکه همه دانند، کسیکه آخر می خندد، او بهتر از دیگران می خندد.
ترجمه : غ ج.

1 COMMENT

  1. ولسمشر محمد اشرف غني پر هېواد او هېوادوالو يې زړه خوږېده او اوس يې هم خوږيږي، خو زياتی ورسره وشو. د هېواد د اقتصادي پرمختګ لپاره يې ښې برنامې او پلانونه لرل او هغه چا زغملی نه شول. طالب يې لا ډېر جنګ ته ولمسولو چې ….
    الله تعالی دې يې تر ډېره ژوندی لري. اميد دی چې د هېواد د بيا پرمختګ لپاره رامخته او الله تعالې دې ترې د دې هېواد د بيا ابادۍ او پرمختګ لپاره کار واخلي. که ولسمشر غني راشي، نو د نجونو ښوونځي او پوهنتونونه بيرته شروع او دغې بدمرغۍ ته به د پای ټکی کېښوول شي.
    طالب واکمني نوره په ټپه ولاړه ده او ورځ تر بلې افغانستان منزوي کيږي چې دا هغه څه ول چې زموږ ګاونډيو غوښتل.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب