سه شنبه, جون 18, 2024
Home+نرمش معنادار در لحن و ادبیات پوتین. چه چیزی را می رساند؟

نرمش معنادار در لحن و ادبیات پوتین. چه چیزی را می رساند؟

غوث جانباز

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه حین یکی از جلسات گردهمائی بین المللی اقتصادی سانکت پیتیرزبورگ (روسیه) به اصول مهمی در رابطه به موارد و چگونگی استعمال سلاح هستوی توسط روسیه تماس گرفته گفت :

در باره تشدید هستوی

ما هیچگاه به اینگونه لفاظی ها نپرداخته ایم. من نام این “خانمک”* را که قبلا صدراعظم برتانیه کبیر بود بخاطر ندارم. این خانم حین تقرر به کرسی صدراعظمی در پاسخ به سوالی اظهار داشت : ” ما آماده هستیم دکمه ای هستوی را فشار دهیم.”

شخص خودم از اینگونه ادبیات هیچگاه کار نگرفته ام. از گفته های همین بانو همه چیز شروع شد. ما فقط از خود عکس العمل نشان دادیم و اظهار داشتیم که اینگونه لفاظی ها را باید جدی گرفت. باز گفتند که ما [روسیه] ” شمیر ترسانی” می کنیم”. نخیر، ما “شمشیر ترسانی” نمی نمائیم.

مسئله ای دیگر اینکه، استعمال سلاح هستوی و عدم استعمال آن چیست و در کدام مواقع ما می توانیم آنرا استعمال کنیم؟

ما دارای دکترین هستوی هستیم. در دکترین ما تمام موارد استعمال سلاح هستوی درج گردیده است. اتفاقا همین دیروز با مسوولین رسانه ها صحبتی داشتم و در اینباره نیز معلومات دادم.
در دکترین هستوی ما تمام موارد تسجیل یافته است. موارد و چگونگی استعمال آن در مواقع استثنائی در نظر گرفته شده است، و این موارد : موجودیت تهدید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورماست، آنهم در مواقع استثنائی. من به آن باور نیستم که هنوز همچو موردی [تهدیدی] رخ داده باشد، و همچو نیازی مشاهده نمی شود.

لیکن دکترین هستوی ما ابزار زنده بوده و ما با دقت نظاره گر آنچه در جهان و پیرامون ما می گذرد هستیم؛ و نظر به اقتضای زمان ورود تعدیلات را مندرجات و محتوای دکترین هستوی خویش منتفی نمی دانیم.

این مهم به آزمایشات تسلیحات هستوی نیز ارتباط دارد. ما یک زمانی نه تنها معاهده ای را در اینباره [توقف آزمایشات سلاح هستوی] به امضا رساندیم، بلکه آنرا بتصویب هم رساندیم. امریکائیها معاهده را امضا نمودند، لیکن از تصویب آن ابا ورزیدند. ما با در نظر داشت اوضاع بوجود آمده امضای خویش را ابطال نمودیم. از این رو، هرگاه لزومیتی به میان آید ما به آزمایشات تسلیحات هستوی خواهیم پرداخت، لیکن در حال حاضر همچو لزومیتی را نمی بینیم. ظرفیت ها و امکانات معلوماتی [اطلاعاتی] ما موقع می دهد تا در وضعیت کنونی باقی بمانیم.

هرگاه اوضاع بطرف تبادله ضربات برود، در اینصورت باید بیاد داشته باشیم که روسیه دارای سیستم دریافت معلومات قبل از وقوع حمله راکتی می باشد. ایالات متحده امریکا نیز اینگونه سیستم را در اختیار خود دارد. در هیچ جای دیگر دنیا اینگونه سیستم توسعه یافته موجود نیست. ما آنرا داریم. اروپا نیز فاقد سیستم توسعه یافته بوده و در این قسمت بی‌دفاع است.

در باره نیروی ضربات

نیروی تسلیحات تکتیکی هستوی ما از ۳ تا ۴ مرتبه بیشتر از آن است که امریکائیها در هیروشیما و ناگاسکی (جاپان) استعمال نموده بودند. کمیت آن بشمول قاره اروپا چند مرتبه بالا است. حتی اگر امریکائیها سلاح اتومی خود را به اینجا ([روپا] انتقال دهند، کمیت تسلیحات ما به مراتب بیشتر از آن خواهد بود.
البته این همه در صورتی که گپ تا به اینجا برسد و من دعا می کنم که چنین نشود.
گفتند که تلفات را کاهش خواهیم داد، لیکن در اینصورت تلفات می توانند تا بی انتها افزایش یابد.

پس اروپائیها باید بیاندیشند : با کسانیکه ما داخل تبادله ضربات هستوی خواهیم شد، یعنی امریکائیها، آیا آنها از سلاح تکتیکی کار خواهند گرفت یا ستراتیژیک؟ در این باره نزد من شک و شبهه زیادی وجود دارد. پس اروپائیها بدون شک در این باره باید بسیار جدی بیاندیشند.

من روی همرفته، از آن برمیایم که گپ ابدا تا اینجا نخواهد رسید.
ما نیازی به اتخاذ اینگونه اقدامات نداریم. قوای مسلح ما در حال حاضر تجربه کسب می کند، موثریت خود را بالا می برد، مجتمع صنایع نظامی ما از خود فعالیت های ثمربخش نشان می دهد.

من قبلا نیز یاد آور شده ام که تولید مهمات جنگی ما ۲۰ درصد افزایش یافته است. کمیت نیروی تخنیک هوائی، تانک های زرهدار وغیره، وغیره ما نسبت به جانب مقابل به مراتب بیشتر است.

بنابرین، هیچگونه لزومیتی، حتی اندیشیدن در این باره [استفاده از نیروی هستوی] جا ندارد. از همه خواهش می کنم از اشاعه اینگونه مسائل خودداری کنند.

* مراد پوتین از “خانمک”، بانو ” تیریزا مئی”Theresa May است که از سال ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۹ در سمت صدراعظم انگلستان قرار داشت.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب