جمعه, مارچ 29, 2024
Home+امریکا ادامه نامحدود جنگ را در اوکرایین تضمین میکند

امریکا ادامه نامحدود جنگ را در اوکرایین تضمین میکند

دوکتور نوراحمد خالدی

هفته گذشته مجلس سنای امریکا بستهٔ 40 بلیون دالری (ملیارد دالری) کمک به اوکرایین را تصویب کرد. مارک اف کانشیان  Mark F. Cancian مشاور ارشد برنامه امنیت بین المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن دی سی معتقد است که از این بسته کمکی 19 میلیارد دالر برای حمایت نظامی فوری از اوکراین، ادامه تلاش هایی که برای حفظ مقاومت اوکراین حیاتی بوده است، و 3.9 میلیارد دالر برای حفظ نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا فراهم می کند. این بسته همچنین شامل حدود 16 میلیارد دالر برای حمایت اقتصادی از اوکراین، کمک های بشردوستانه جهانی، و طیف گسترده ای از برنامه های بین المللی و همچنین 2 میلیارد دالر برای حمایت طولانی مدت از متحدان ناتو و برنامه های نوسازی وزارت دفاع است. اگرچه برخی از عناصر شامل بسته کمکی به سرعت در دسترس خواهند بود، اما اجرای کامل بسیاری از آنها سال ها طول خواهد کشید. این پرسش‌هایی را در مورد اینکه چرا عناصر دراز مدت نمیباید فرآیندهای مجوز و مقررات بودجه منظم کانگرس را طی کنند، مطرح می‌کند.

در جدول زمانی جدید برای ارایهٔ این کمکها یک تغییر کلیدی این است که این بسته کمکی حاکی از انتظار یک جنگ طولانی است. بسته های کمکی قبلی برای چند هفته طراحی شده بود. هیچ کس نمی دانست که جنگ تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد یا اینکه آیا اوکرایین دوام خواهد آورد یا خیر. بنابراین، بسته ها در 25 فبروری، 12 مارچ، 16 مارچ، 5 اپریل، 13 اپریل، 21 اپریل و 24 اپریل اعلام شد. این بسته جدید این الگو را می شکند. این بسته به جای نگاه کردن به چند هفته، به 30 سپتامبر یا پایان سال مالی می رود.

همچنان سطح بالاتری از کمک در این بسته کنجانیده شده است. برای پنج هفته اول جنگ، حمایت نظامی از اوکراین به طور متوسط ​​حدود 30 میلیون دالر در روز بود (به استثنای حمایت اقتصادی و بشردوستانه و مصارف نیروهای ایالات متحده که در اروپا مستقر شده اند). در ماهاپریل، مجموعه ای از بسته های کمکی 800 میلیون دالری به معنای میزان 100 میلیون دالر در روز بود. این بسته سطح کمک ها را به 135 میلیون دالر در روز افزایش می دهد.

علاوه بر آن مجلس سنا به دولت صلاحیت داد تا ماهانه 1.2 بلیون دالر در امر کمک به اوکراین مصرف کند. یعنی بدون سروصدا و بدون ضرورت به اجازه گرفتن مکرر این مصارف باید ادامه یابد. از شروع جنگ اوکرایین تاکنون51  ملیارد دالر (بلیون دالر) توسط امریکا برای کمک به اوکرایین مصرف شده است. بدین حساب امریکا ادامه نامحدود جنگ در اوکرایین را تضمین میکند. زمامداران امریکا قبول دارند که مناطق شرقی و جنوبی اوکرایین برای همیشه از دست رفته است اما باید جنگ در غرب اوکرایین برای همیشه شعله ور باشد تا روسیه را در طویل المدت مصروف این معضله نگهدارد.

نگرانیهای ناشی از این پالیسی و اثرات مالی و اقتصادی آنرا بالای امریکا سناتور ران پاول اخیرا در مجلس سنا بیان داشت. او گفت که ما نمی توانیم اوکراین را با نابودی اقتصاد ایالات متحده نجات دهیم. تورم قیمتها (انفلاسیون) به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسید، پطرول به تنهایی 48 درصد و قیمت انرژی برق 32 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته، قیمت مواد غذایی نزدیک به 9 درصد افزایش یافته است. قیمت موترهای دست دوم برای سال 35 درصد افزایش یافته است. قیمت موترهای جدید 12 درصد یا بیشتر افزایش یافته است. باید بخاطر داشت که تورم ناگهانی به وجود نمی آید بلکه از مصارف بودجوی منفی ( Deficit finance) یا قرض کردن پول برای پرداخت مصارف ناشی می شود. 

ران پاول یادآوری کرد که “تمام این پولی که ما به اوکراین می فرستیم از چینایی ها قرض گرفته شده است، که این هم بخشی دیگر از این بحران است”. منظور ران پاول این بود که وزارت خزانه داری امریکا با فروش باندهای تضمین شده خزانه داری این قروض را از مشتریان باندها که بزرگترین آن دولت چین است (در گذشته دولت روسیه هم بود) فراهم می آورد. به گفتهٔ ران پاول آمریکا با بدهی 30 تریلیون دالری نمی تواند پلیس جهان باشد. در حالیکه ایالات متحده در تلاش است از اثرات منفی 1.6 تریلیون دالری که برای جنگ در خاورمیانه خرج کردند رهایی یابد. به نظر ران پاول تلاش برای نجات اوکراین امریکا را محکوم به یک آینده ای نامعلوم خواهد کرد. بر اساس گفته های او در دو سال گذشته، ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری در تاریخ امریکا پول قرض کرده است. امریکا در حال حاضر بیشترین نرخ تورم را در بیش از چهار دهه گذشته تجربه می کند. از نظر ران پاول “حمله به انضباط پولی غیرقابل دفاع است و نمی تواند برای همیشه ادامه یابد”.

اما آنچه در سخنان ران پاول مشهود نیست این حقیقت است که ایالات متحده در گذشته قادر شد از تورم سرسام آور قیمتها در امریکا با صدور این تورم به سائر کشورهای جهان جلوگیری کند. ایجاد بحرانهای سیاسی و نظامی در نقاط مختلف جهان و مدیریت این بحرانها توسط امریکا فرصتهای طلایی را برای شرکتها و صنایع نظامی، تبلیغاتی، ترانسپورتی، لوژستیکی، مطبوعاتی، انترنتی و شرکتهای عرضهٔ خدمات کمکی فراهم میسازد. موقعیت دالر به عنوان سعر اساسی مبادلات تجارت جهانی، موجودیت بیش از صد پایگاه نظامی امریکا و ده ها هزار سرباز امریکایی مستقر در آنها در قاره های مختلف جهان، بوجود آمدن بازارهای تازه برای فروش اسلحهٔ امریکایی و ایجاد وابستگیهای بیشتر ممالک مختلف تحت نفوذ امپراتوری جهانی امریکا این فرصت را برای امریکا میسر میسازد تا مشکلات ناشی از سیاستهای مالی بودجوی متکی به قرض را برای پرداخت مصارف عظیم بودجوی به خارج صادر کند. 

در حالیکه ایالات متحده از وقوع بحرانات جهانی برای گسترش هژمونی اقتصادی، سیاسی و نظامی خود در سراسر جهان، با خاطرجمعی در یک گوشهٔ دور افتاده در روی زمین فارغ از گزند جنگ و تباهی، سود میبرد اما متأسفانه سایر کشورها، در این مورد اوکرائین و کشورهای اروپایی دنباله رو امریکا، بهای گرانی را می پردازند.

برزبن، آسترالیا

17 جون 2022

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب