شنبه, مې 4, 2024
Home+آیا سیاست خنجر و کلچه مسکو ثمر می دهد!؟

آیا سیاست خنجر و کلچه مسکو ثمر می دهد!؟

برگردان: غوث جانباز

( آندری سیرینکو، مدیر مرکز “مطالعات پالیسی های افغانستان” (روسیه) می نگارد) :

ضمیر کابولوف، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در روز دوم (۲۱.۱۲.۲۰۲۳) اقامت خود در کابل با سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان و سردسته “شبکه حقانی” ملاقات نمود

این اولین بار است (لااقل در سطح رسمی) که کابولوف، و در کل کدام نماینده رسمی روسیه با سردسته “شبکه حقانی” که یکی از جناح های بزرگ در داخل طالبان به شمار می رود، دیدار می نماید. بدون شک این مورد را می توان پیروزی شخص ضمیر کابولوف نامید. طالبان، قبلا به کابولوف اجازه نمی دادند تا پایش را فراتر از دفتر ملا متقی ( وزیر خارجه طالبان) بگذارد.

مبرهن است که “فرود آمدن یک دانه گک برف، هنوز برف باری تمام عیار” معنی نمی دهد، بنابرین اولین ملاقات نماینده خاص روسیه با سراج الدین حقانی هنوز به هیچ صورت آغاز تشریک همکاری ستراتیژیک مسکو با سرکرده “شبکه حقانی نمی تواند پنداشته شود؛ لیکن، با اینهمه، کم ارزش دادن این مهم نیز معقول نخواهد بود.
معلومات نشان می دهد که سردسته “شبکه حقانی” تا امروز از ملاقات با کابولوف ابا می ورزید، گرچه کابولوف قبلا بار ها کوشیده بود تا زمینه ملاقات او با سراج الدین حقانی فراهم گردد. و اینک، اینکار بالاخره صورت گرفت.

می توان تصور نمود که عوامل متعدد ممد واقع شدند تا این دیدار صورت گیرد، از جمله : ظهور پیچیدگی در مناسبات طالبان با امریکا و پاکستان، افزایش تشنج در درون طالبان و همچنان سفر چندی قبل احمد مسعود به مسکو.

منابع ما از کابل تأکید می نمایند که پیدایش مسعود و طرفداران اش در مسکو در میان گروه طالبان غوغا برپا کرد. طالبان احتمالا برای اولین ملتفت شدند که کشورها می توانند به جای آنها بدیل دیگری برای افغانستان جستجو نمایند.

ضمیر کابولوف از شکل گیری موارد جدید در اوضاع سیاسی موفقانه استفاده نموده و توانست تعدد ملاقات های خود را در کابل افزایش دهد و بالاخره از چهار دیواری اتاق ملا متقی بیرون قدم نهد، آنهم نزد خود سراج الدین حقانی!

از این به بعد ما شاهد قسمت دلچسپ ماجرا خواهیم بود : و آن، اینکه مسکو چگونه خواهد توانست رابطه جدید را به نفع خود پیش ببرد: آیا ملاقات دسمبر (ماه جاری) کابولوف و حقانی صرف در حد یک دیدار “رومانتیک سیاسی” باقی می ماند یا آغاز یک دوستی کلان و محکم خواهد بود؟
تماشگر می باشیم…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب