جمعه, سپتمبر 20, 2024
Home+ترکیه متحد ما نیست! | غوث جانباز

ترکیه متحد ما نیست! | غوث جانباز

این جمله را اخیرا کنستانتین زاتولین، وکیل “دومای دولتی” ، عضو حزب “روسیه متحد” *، نماینده خاص “دومای دولتی” در امور مهاجرت و تابعیت و معاون کمیته “دوما” در مسایل کشور های مستقل و مشترک المنافع ابراز داشته است.

زاتولین در ادامه‌:

“علیرغم تمام مناسبات نیک که میان روسأی جمهور دولت های ما موجود است (هدف روسیه و ترکیه است)، ولو اگر این مناسبات حقیقت هم داشته باشد، با این همه، ما نباید تحلیل درست و عینی آنچه را که در واقعیت در ترکیه و در سیاست آن جریان دارد، از نظر دور داشته باشیم.

ترکیه منافع خود اش را دنبال می نماید، و این منافع همیشه بر جایش باقیست، تغییر مکان ننموده است. ترکیه تلاش دارد به حوزه قفقاز راه یابد، به مناطق ماورای بحیره کسپین دست یازد. در داخل فدراسیون روسیه، ترکیه با دور زدن دولت مرکزی با اقوام ترک تبار، حتی با یاقوت* ها روابط برقرار می نماید.

ترکیه کوشش دارد کشور های حوزه آسیای میانه اسبق اتحاد شوروی را تحت مدیریت خود باز سازی نماید؛ در حال حاضر علاقمندی و توجه خود را به منطقه “آلتای”** معطوف داشته و مناسبات خود را با منگولیا وغیره نیز شکل می دهد.
این همه اقدامات در مطابقت کامل با طرز دید رهبری کنونی ترکیه قرار داشته و هدف تأسیس ” توران کبیر” را دنبال می کند. انقره می خواهد این مناطق را در چوکات حوزه نفوذ خویش درآورد.

دقیقا همین‌جاست که ترکیه به حیث رقیب ما عمل می نماید. انتیگریشن (ادغام، همگرائی) این اراضی یا به محوریت مسکو صورت می‌گیرد و یا هم به محوریت انقره.

ما به تعداد معینی از لابیگر های به ثمر رسیده ترکیه را در داخل کشور خود داریم، که در هر مورد، و با اغتنام از هر فرصت مناسب فقط به طرفداری از ترکیه “می سرایند”. شما در چینل های تلویزیون های مرکزی به سخنان اشخاص مانند “ایگور کاروتچینکو”، “سیرگئی مارکوف” و “ماکسیم شیفچینکو”*** گوش دهید و بشنوید که آنها چه می گویند؟ این ها تمام تمرکز شان صرف بالای تأمین روابط با ترکیه و آذربایجان است. آذربایجان نزدیکترین متحد ترکیه است، و افزون بر آن، این دو کشور در حال حاضر داخل اتحاد نظامی – سیاسی نیز می باشند.”

توضیح مترجم:
* معادل ولسی جرگه در افغانستان
** این حزب از پالیسی های نظام حاکم در روسیه حمایت می نماید.
*جمهوری خود مختار “ساخا- یاقوت” در حوزه شمال – شرق سائیبریا موقعیت داشته و در ترکیب فدراسیون روسیه قرار دارد. یاقوت ها از مظر منشه ی قومی، ترک تبار استند.

** جمهوری خود مختار آلتای و منطقه آلتای دو واحد اداری فدراسیون روسیه بوده که در غرب سائیبریا موقعیت دارند. در این دو منطقه نیز تعداد قابل ملاحظه از ترک تباران به سر می برند.

*** هر سه تن، سیاسیون و تحلیل گران برجسته مسایل منطقه ئی روسیه به شمار می روند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب