پنجشنبه, اپریل 25, 2024
Homeمقالېدریمکثی در باره عوامل اساسی واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان

مکثی در باره عوامل اساسی واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان

گذارنده : غوث جانباز

۱. تعیین حسن کاظمی قمی به حیث فرستاده جدید ایران در کابل. قمی از قبل مناسبات خوب و تماس‌های نزدیک با طالبان برقرار نموده است. قمی در محافل سیاسی به “خلیلزاد ایران” مشهور است.

۲. اتهامات ایالات متحده امریکا به آدرس تهران در باره آنکه مقامات ایران سرکرده جدید “القاعده” سیف العادل را در آنکشور به طور مخفیانه نگه میدارند. از آنجائیکه سرکرده قبلی “القاعده” ائیمن الظواهری در کابل از بین برده شد، در انظار امریکائیها و غرب، ایران و کابل تحت تسلط طالبان متدرجا به یک نوع عقب جبهه واحد برای القاعده مبدل می‌گردد.

۳. قرار است عنقریب معاون رئیس جمهور ایران به کابل سفر نماید؛ یکی از اهداف اساسی این سفر حل و فصل “مناقشه بر سر آب” میان طالبان و تهران خواهد بود.

۴. ایران از دست آوردهای اخیر طالبان در مبارزه با داعش اظهار رضایتمندی می نماید. تصور ایرانی ها بر آن است که طالبان می تواند داعشی ها را در افغانستان تحت کنترول داشته باشد.

۵. خط مشی سیاسی ملا هبت الله مورد قبول ایرانی ها بوده و تهران در منازعه ملا هبت الله با “طالبان جوان ” (در حکومت طالبان) از او حمایت می نماید. تهران به آن باور است که ایجاد هرگونه تشنج میان “وزرای جوان طالبان” و ملا هبت الله برخاسته از مداخله و تحریک امریکائیهاست؛ تهران همچنان معتقد است که با حمایت از سرکرده طالبان از احیای مجدد نفوذ امریکا در افغانستان جلوگیری می نماید.

۶. تهران در این اواخر تغییرات و اصلاحات معینی را در دستور العمل های دیپلوماتیک، فرهنگی و مذهبی خویش با طالبان وارد نموده است. از جمله تهران از حمایت مخالفین طالبان، به شمول مخالفین مسلح دست کشیده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب