یکشنبه, اپریل 28, 2024
Home+مذاکرات پشت پرده دوشنبه با طالبان | غوث جانباز

مذاکرات پشت پرده دوشنبه با طالبان | غوث جانباز

تاجکستان از طالبان خواسته است تا اعضای گروه افراطی انصارالله را که یک گروه جهادی مسلح بوده و به گفته مقامات تاجکستان جنگجویان آن در اراضی افغانستان هستند، به آن کشور تحویل دهد. اعضای انصارالله دولت تاجکستان را به رسمیت نمی شناسند، همانطور که زمانی طالبان حکومت جمهوری را در کابل به رسمیت نمی شناخت و حاضر به مذاکره با آن نمی شد.

طالبان پیشنهاد دوشنبه را رد کرده و در عوض خدمات خود را برای سازماندهی مذاکرات بین انصارالله و دوشنبه پیشنهاد نموده اند. طالبان مدعی شده که آماده هست نقش میانجیگر را بین مقامات رسمی تاجکستان و انصار الله بازی نماید.

جزئیات این “مذاکرات پشت پرده” توسط انستیتوت مطالعات مسایل بین المللی امور سوئیس” فاش شده است. محققین این انستیتوت به نقل از منابع خود گزارش داده اند که دوشنبه موافقت نموده که با اعضای این گروه در عقب میز مذاکره بنشیند. لیکن، بر بنیاد معلومات “انستیتوت تحقیقاتی سوئیس” اکنون طالبان باید نمایندگان انصارالله را که دولت تاجکستان را دشمن خود می دانند، متقاعد سازد تا حاضر به مذاکره شوند.

انصارالله تا این دم دو بار آتش بس را رد کرده است، اما مؤلفین سوئیسی مینگارند که تلاش های پیگیر طالبان برای متقاعد کردن نمایندگان انصارالله به تعدیل و نرمش مواضع انصارلله کمک کرده است.

به گونه مثال انصارالله اعلام نموده که صرف پس از انجام یک تعداد پیش شرط ها توسط مقامات کشور با دوشنبه حاضر به مذاکره خواهد شد. اعضای انصارالله در ابتدا خواستار اعلام حکومت اسلامی در تاجکستان و افتتاح مدارس در سراسر کشور شده بودند. با این حال، پس از اینکه طالبان با آنها “کار سیاسی” کردند، انصارالله توافق نمود که تنها یک شرط شان باید عملی گردد؛ و این تقاضا نه کمتر، نه بیشتر، “خروج نیروهای روسی از خاک تاجکستان” است که انجام آن در حال حاضر کاملا غیر منطقی و غیر ممکن است.

به گفته منبع دیگر این تحقیق، طالبان در تلاش اند تا به سردسته های انصارالله توضیح دهند که تحقق این تقاضا واقع بینانه و عملی نیست.

مؤلفین تحقیق می نویسند : “با وجود بن بست به وجود آمده، تلاش ها برای متقاعد کردن گروه انصارالله برای مذاکره ادامه دارد.

برای مزید معلومات:

بر بنیاد برخی گزارش ها، گروه انصارالله در سال ۲۰۱۰ در اراضی افغانستان توسط یک تن از اتباع تاجکستان به نام امرالدین ترابوف (تاباروف)، “قوماندان” سابق نیروهای مخالف مسلح حکومت در جریان جنگ های داخلی در تاجکستان، تشکیل شد.

زمانی که طالبان تازه در افغانستان به قدرت رسیدند، شبه نظامیان انصارالله حتی کنترول برخی از بخش‌های مرز افغانستان و تاجکستان را به دست گرفتند. بعداً ظاهرا به نظر می رسید که از آن مناطق کنار زده شدند.

با اینهمه، محققین سوئیسی می نویسند که طالبان حضور اعضای انصارالله در افغانستان را به طور رسمی نمی پذیرند، لیکن بارها به طور غیرمستقیم به حضور آنها اشاره کرده اند.

به قول منابع مختلف، تعداد طرفداران مسلح انصارالله در افغانستان می تواند از ده ها نفر تا چند هزار نفر باشد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب