انجنیر زلمی نصرت
(سیاسي فلسفه، سیاست د سیالانو لوبه) یو سیاسي، تاریخي، ټولنیز او یو ژور فلسفي تحقیقاتي اثر دی، چې ډاکتر سیدشیرآقا حرکت په ۳۶۸ موخو کې په روانه او ساده ژبه لیکلی دی.
دغه مهم سیاسي فلسفي اثر د خدای بخښلي داکتر سید شیر آقا حرکت د زوی ښاغلي سید اباسین حرکت له خوا ما ته را ورسید.
تر هر څه له مخه د هغه څخه مننه کوم، چې دا ګټور اثر یې راته ډالۍ کړ.
پوهیږم چې د دغه علمي، سیاسي، فلسفي اثر په اړوند نظر ورکول او د هغه نقد کول د مسلکي کسانو دنده ده، چې ژوره حقوقي، سیاسي او ټولنیزه پوهه ولري، ټولنه ـ ځان او جهان وپیژني.
شاید د نهضتونو د پرله پسي ناکامیو یو دلیل هم دا دا وي، چې افغان سیاسیون له حد او اندازې څخه زیات په پردیو تکیه او باور کوي نظر خپلو ته، چې پایله یې د ترکاڼ او د بیزو معامله شي.
ډاکتر سیدشیرآقا حرکت د لوی فلسفي شاعر رحمان بابا د لاندې بیت په اړه، چې متقابل مسولیتونه روښانه کوي، هم ژور تحلیل لري:
دلته دم او قدم دواړه په حساب دي
پل غلط له لارې مه ږده بې حسابه
رحمان بابا
په دغه اثر کې د ټولنې د سیاسي او حقوقي مناسباتو پر فلسفي اړخونو جدي بحث شوی او دغه مساله یې هم څیړلې ده، چې مونږ یو تعداد ولې دومره بې وسه او بې ننگه شوي یو، چې پردۍ گټې پر خپلو گټو بره گڼو او پردي زموږ په ملک کې د خپلو ناروا اعمالو د پلې کولو جرآت کوي.؟
په یاد اثر کې د ملي گټو په نظر کې نیولو سره د سولې او دیالوګ د فرهنگ ترویج او سیستماتیک کولو لارې، چارې او لارښوونې او وړاندیزونه په لومړي قدم کې د افغانانو تر منځ په نښه شوي، چې سیاستوال، دولتونه، ولسونه، گوندونه او منفرد کسان دې څنگه خپل ذات البیني ستونزي سره حل او د سیالیو په ډگر کې د سالم رقابت پر اصولو ودریږي او پرې عمل وکړي. کنه ټولنیز نظام شلیږي، د ټولنې توازون له منځه ځي، د سیالې ټولنې جوړیدل ناممکنه او سیاستوال هم ناکامه، بدنامه، رسوا او ذلیل کیږي. همدارنگه ملي او موضيعي ارزښتونه که د بین المللي معیارونو سیال او ورسره برابر نه وي، د ارزښت وړ نه دي. که څوک له داسې معیارونو سره د لوبې میدان ته ورځي، حتمن به یې بایلي. لکه چپیان، جهادیان او لیبرال دیموکراتان. د تیرو حکومتونو مثبت او منفي درسونه او معیارونه اوس په طالبانو پورې ارتباط نیسي، چې له جهان سره څنگه تعامل او سیالي کوي؟.
ډاکتر سیدشیر آقا حرکت په ۱۳۵۷ کال کې د کابل ښاروال په توگه وگمارل شو. لومړی کار یې د کابل ښار ماستر پلان تکمیلول او قانوني کول و. هغه به ویل:
د کابل ښار بې مفهومه پراختیا باید د ۲۱ پیړۍ په ایکالوجیکي فاجعه بدله نه شي!!!
په خواشینی سره، چې د جهادیانو او د غربیانو په موجودیت کې د جمهوریت په شل کلنه خود سره او بې قانونه دوره کې کابل ښار د ۲۱ پیړۍ په فاجعه بدل شو، چې معیاری کول یې غټ لگښت او بودجه غواړي.
ډاکتر سیدشیرآقا حرکت د شاهی نظام په جمهوري نظام د بدلیدو په سیاسي بدلون کې فعاله ونډه لرله.
په دې اثر کې د هغه د سترگو لیدلي حالات، لید لوري او خاطرې د افغانستان د سیاسي حالاتو په اړوند آن د هغه تر مړینې ( کال ۲۰۲۳) پورې هم لوستلای شو.
هغه ( ۲۰۰۴ ام میلادې کال) کې د افغانستان په باب د علمي، فرهنگي، سیاسي او فلسفي مسایلو د رسولو په موخه د خپلو افکارو، مرامونو د خپرولو په غرض د ٫٫ حرکت،، په نوم دوه میاشتنی اخبار تاسیس او د جرمني له ایسن ښار څخه یې خپور کړ.
هغه په دې هلکه داسې وایې:
(… په دې وروستیو وختو کې په افغانستان او د هغه د باندې ډیرې خپرونې خپریږي. هغه څوک چې په ایمانداری سره دغه کار سر ته رسوي، مونږ یې هر کلی کوو. د دغه خپرونو په سرخطو کې معمولآ لیکل کیږي: بې طرفه، آزاده، مستقله، ملي، اسلامي او داسي نور.
موږ ټولې دغه پدیدې نسبي گڼو، ځکه د لومړي ورځې څخه وایو چې موږ هیڅکله بې طرفه نه یو. موږ ټاکلی او مشخص هدف، طرف او ارمان لرو. زموږ طرف د هر څه د مخه زموږ گران هیواد افغانستان دی، افغان اولس، د هغوی ملي گټې، منلي رسوم، عنعنات، عقاید او مقدسات او وروسته له هغه بین المللي او عام انساني تعلقات او تعهدات دي، چې په پوره ایمانداری سره د هغې پلوي او دفاع کوو او نور به هم دې کار ته اړ باسو..)
٫٫ حرکت،، د اشغال مخالف او د هغه ضد و، په دې مورد کې هم د روسانو، ناټو او امریکایانو د يرغل په اړه د واقعیتونو پر بنیاد جدې تحلیلي مسایل او فاکتونه لوستلای شو.
نیکلای استراوسکي چې د (پولاد څنګه کلک شو) (Как закалялась сталь) ناول له کبله شهرت ته رسېدلی، داسي وایې:
انسانان د خپل ژوند په وروستیو شیبو کې، خپلو تیرو ته ځغلنده نظر اچوي، چې څه یې کړي او له هغه نه کوم څه پاتې دي او کنه!.
۲۰۲۴ میلادې کال د فبروری د میاشتی په ۱۵ نیټه ښاغلي جنرال ذبیح الله زیارمل چې یو موده تر یو چتر لاندې د ډاکتر سیدشیرآقا حرکت سره کاري معرفت درلود، د هغه په مورد کې راته داسې وویل:
ډاکتر سیدشیرآقا حرکت صاحب د قلم، صاحب د مطالعې با سواده، با سویه علمي، فرهنگي، سیاسي او یو فعال اکادمیک پلټونکی او څیړونکی شخص و.
پاک لاس او نفس یې درلود او د نیکو او ښو اخلاقاقو خاوند و.
د ډاکتر سیدشیرآقا حرکت د ژوند او نورو اثارو په باره کې (د تللو د یادونو) د مقالو په ټولگه کې اړین معلومات خپاره شوي دي.
زه باور لرم، که دغه اثر زموږ د هیواد نور پوهان او مسلکي کسان تر لاسه او ولولي، هغوی هڅوي، چې په خپلو تخصصي، مسلکي او علمي ساحو کې ورته اثار ایجاد او هیوادوالو ته وړاندي کړي. او باور لرم، چې دا شان اثار د ځوان او ملي مبارزو د لارې مشعل گرځیدلای شي.
مکوئ، دا غلطې دعوې په دې یوویشتمه پېړۍ کې مکوئ چې رحمان بابا «لوی فلسفي شاعر» دی. شیر اقا حرکت صیب دې اروا ښاده وي، زحمت یې کښلی دی، خو بحثونه یې ډیرې ستونزې لري او له فلسفې سره اشنا لیکوالانو ته یې ډیر موارد د کره کتنې وړ دي.