جمعه, مې 3, 2024
Homeمقالېدری"فروپاشی قبل از وخت" | زلمی نصرت

“فروپاشی قبل از وخت” | زلمی نصرت

اگر از معامله های پنهانی گذر کنیم، سیر و روند انکشاف حوادث و رخداد ها را در پاکستان، افغانستان، منطقه و جهان با دقت در نظر بگیریم.
دیده میشود، که دیگر اردوی پاکستان، آن اردوی ژاندارم دوران جنگ سرد و جهاد، بچه ناتنی،کشور های خلیج و غرب بوده نمیتواند، که در برابر  هر گونه پلوته بازی هایش سکوت نمایند و در هر حالت حمایتش کنند.
گرچه در همان وخت هم آنطوری که فکر می شد، اردوی پاکستان چنان اردوی نیرومند در منطقه نبود.
 این خلیج و غرب بود ، که از او هیولا ساخته بود.
این جنگ افغان علیه افغان بوده و است، که برای پاکستان این فرصت را داده، تا حرف اول را فقط در مورد افعانستان بزند، نه در مورد ایران، هندوستان، بنگلدیش و یا سایر کشور های منطقه .
حملات راکتی دیروز ایران بر خاک پاکستان، پاکستان اتومی را در یک سه کنجی و بلاتکلیفی خیلی خطرناک قرار داده است.
اگر دست به حملات تلافي جویانه بزند، که باید به خاطر آبروی برباد رفته خود و خاموش ساختن آتش جنگ داخلی، بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بزند، با واکنش غیر قابل پیش‌بینی و جبران ناپزیر نیروهای مسلح ایران که در حقیقت امر به  پنجمین سوپر پاور از لحاظ نظامی در جهان مبدل شده است، مقابل خواهد شد.
 اگر سکوت کند، که میکند، علاوه بر مشکلات کلان داخلی، قسمیکه در بالا به آن اشاره شد، و پاکستان در آن باتلاق گیر مانده و دست و پا میزند.
عملآ با بزرگترین حزب سیاسی تحریک انصاف پاکستان و  تحریک طالبان پاکستان در جنگ قرار دارد.
 هر دو حالت فرو پاشی و سقوط پاکستان را از داخل سرعت می بخشد و به تجزیه قبل از وخت متوصل خواهد شد.
بحران داخلی پاکستان یک چیزی دیگر را  هم با خود دارد و او اینکه، تاريخ جغرافیای پاکستان منحیث یک کشور حامی تروریزم، دارد به پایان تاریخ خود نزدیک شده می‌رود.
انجنیر زلمی نصرت

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب