جمعه, مې 3, 2024
Home+تاجکستانی ها در دام بازی های پیچیده!؟

تاجکستانی ها در دام بازی های پیچیده!؟

غوث جانباز

آندری سیرینکو Андрей Серенко – Andrei Serenko مدیر مرکز “مطالعات سیاست های افغانستان” مقیم روسیه اخیرا مطلب قابل توجهی نگاشته که در ذیل توجه تان را به آن جلب می نمایم:

منطقه صدها باشنده جمهوری های آسیای مرکزی در حال حاضر به ضد اردوی اسرائیل می جنگند.

این روز ها خبرهای از نخستین کشته شدگان و مجروحین به آسیای مرکزی می رسد.
موضوع فوق را همزمان چند منبع قابل اعتماد در حوزه آسیای مرکزی خبر داده است.
به قول این منابع “حرف از صدها، و شاید هم هزاران جنگجوی می رود که طی ماه های اخیر از جمهوری های آسیای مرکزی به حوزه منازعه فلسطین – اسرائیل می روند. در میان این جنگجویان تعداد زیادی از تاجک تباران* و همچنان ازبیکان، قرغزها و سایر اقوام منطقه حضور دارند.”

منابع مدعي اند که جنگجویان آسیای مرکزی معمولا از دو مسیر عازم فلسطین می شوند.
مسیر اول – از طریق ایران (مستقیما از کشور های آسیای مرکزی به تهران؛ یا نخست از طریق دخول به افغانستان و از آنجا به ایران، سوریه و سپس به محل منازعه).

مسیر دوم – از طریق روسیه – ترکیه. (جنگجویان از آسیای مرکزی میایند به مسکو، از آنجا در طیاره نخست به ترکیه می روند و سپس به سوریه و از آنجا عازم محل منازعه می شوند.)

توجه منابع را فعال شدن خاص تاجک تباران* در برنامه های جاری ضد اسرائیلی به خود معطوف داشته است.

یکی از کارشناسان مسائل امنیتی نزدیک به حکومت قزاقستان در زمینه معلومات ذیل را ارایه داشته است:

“با اطمینان تمام می توان گفت که اتباع تاجکستان در حملات چندی قبل بالای مراکز صهیونیستی و اسرائیلی در آسیای مرکزی، مخصوصا در قلمرو قزاقستان اشتراک نموده بودند؛ این اجنت ها تقریبا همه شان تاجک تبار بودند. حین تحقیقات آنها اعتراف نمودند که این اعمال خرابکارانه را به رهنمائی مربی های ایرانی انجام داده اند.”

کار شناسان خاطر نشان می سازند : ” روایتی وجود دارد که ساختار های امنیتی اسرائیل تصمیم گرفتند با استفاده از تاجک ها در انفجارات تروریستی چندی قبل در کرمان به ایرانی ها جواب دهند.”

قابل یادوریست که مسوولیت عمل تروریستی در کرمان را گروه داعش به عهده گرفت.

منبع دیگری تأکید می نماید : ” تاجک ها در حال حاضر دلایل زیادی برای پیوستن به گروه های افراطي هم در فلسطین و نیز در محل زیست خود شان [تاجکستان] دارند.
به باور همین منبع ” به علت فرهنگ حاکم ضعیف اجتماعی، تاجک ها هدف و صید ساده ای برای ساختار های جاسوسی می شوند. آنها را می توان به آسانی از طریق چند میانجیگر جلب و جذب نمود. فشار بالای تاجک های مذهبی در کشور خود شان نیز در این زمینه نقش خود را بازی می نماید.

علاوه بر آن، تاجک ها به سادگی سفر می نمایند، و دعوتگران می توانند آنها را معتقد سازند؛ توقعات تاجک ها نیز در سطح پائین قرار دارد…”

*مراد نویسنده اتباع کشور همسایه تاجکستان است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب