جمعه, سپتمبر 20, 2024
Home+آیا طالبان در اجلاس قازان اشتراک خواهند نمود؟

آیا طالبان در اجلاس قازان اشتراک خواهند نمود؟

غوث جانباز

آندری رودینکو، معین وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، امروز حین گفتگو با خبرنگاران در حاشیه “گردهمائی اقتصادی مشرق – ۲۰۲۳” گفت:

“مسکو توقع دارد که نمایندگان مقامات افغانستان‌* در گردهمائی عنقریب “فارمت مشورتی مسکو راجع به افغانستان” اشتراک خواهند نمود.”

رودینکو در ادامه: ” در کل، همه اشتراک کنندگان “فارمت مسکو” تأئید نموده و قصد دارند در اجلاس پیشروی فارمت حضور یابند و روی مسائل افغانستان بحث نمایند. ما امیدوار هستیم که نمایندگان حاکمیت کنونی افغانستان نیز اشتراک خواهند کرد.”

به قول رودینکو، مسکو نشست عنقریب را “مرحله ای دیگری در مسیر دوام تبادل افکار در باره آنکه جامعه بین المللی و کشور های عضو فارمت مسکو کدام اقدامات را برای تأمین ثبات عمومی می توانند روی دست گیرند، مورد بحث قرار خواهند داد.”

وزارت خارجه روسیه قبلا، به تاریخ اول اگست خبر داده بود که گردهمائی تازه “فارمت مشورتی مسکو راجع به افغانستان” در نظر است به تاریخ ۲۹ سپتمبر سال جاری (۲۰۲۳) در شهر قازان (مرکز جمهوری تاتارستان – روسیه) برگزار گردد.

ضمیر کابولوف، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و رئیس دیپارتمنت دوم آسیای وزارت‌خارجه روسیه آجندای گردهمائی قازان را به شرح ذیل بیان داشته بود:

– تشکیل حکومت فراگیر (موضوع مرکزی)
– مبارزه با تروریزم، و
– مجادله با جرایم مرتبط به مواد مخدر

ضمیر کابولوف آنگاه، بدون اظهار شک و شبهه تأئید نموده بود که هیأت طالبان جهت اشتراک در اجلاس فارمت به روسیه میاید. دعوت نامه رسمی برای اشتراک در اجلاس فارمت چند ماه قبل توسط دمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، به ملا متقی سپرده شده بود، متقی آنگاه ظاهرا مخالفتی با اشتراک طالبان در اجلاس قازان ابراز نداشته بود.

در این میان، مناسبات سیاسی میان طالبان و مسکو پس از سفر احمد مسعود به مسکو و ملاقات او با یکی از وکلای تاثیر گذار “دومای دولتی روسیه” سیرگئی میرونوف دگرگون گردیده، عده ای از رسانه های نزدیک به طالبان حتی از تیرگی مناسبات و بروز فضای بی اعتمادی بین طرفین یاد آور شده اند. معلومات دست داشته حاکیست که سفر ناگهانی احمد مسعود به روسیه، سرکرده های گروه طالبان را در رده های فوقانی به شدت عصیانی و جذباتی ساخته و در میان شان غوغا بر پا نموده است. طالبان ظاهرا توقع همچو حرکتی را از مسکو نداشته و آنرا حرکتی در جهت تأمین روابط با نیرو های مختلف سیاسی افغانستان در خارج و تلاش برای امتناع از همکاری ستراتیژیک با رژیم طالبانی نامیدند.

علیرغم آنکه، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه بلافاصله پس از سفر احمد مسعود به مسکو، اعلامیه مفصلی را در رابطه به اوضاع ارائه داشت، و حتی طرفداران احمد مسعود را به “اصطلاح جبهه مقاومت ملی” خواند، و بر موضعگیری رسمی قبلی مسکو تأکید نمود، لیکن “داغ” سفر احمد مسعود از دل های پریشان طالبان هنوز دور نشده است.

طوریکه معلوم می شود، طالبان در روشمائی حوادث و تعاملات اخیر، از جمله، دعوت مجدد از احمد مسعود برای اشتراک در میز مدور راجع به افغانستان که قرار است در پائیز امسال در مسکو دایر گردد، تاکنون تصمیم نهائی خود را مبنی بر اشتراک یا امتناع از اشتراک در اجلاس فارمت مسکو، و مخصوصا اینکه با کدام آجندا و تقاضا به قازان بروند، اتخاذ ننموده است.

*هدف گروه طالبان است.

1 COMMENT

  1. امریکا سره د دوحی د تړون د لاسلیک پرمهال به چی د هوټل نیمه لوڅو نجونو دوی ته خوراک او څښاک راوړ، د دوی به اودسونه ماتیدل، خازان کی هم نجونی میلمه پالی دی، نو نده پکار چی زموږ د جیدو علماوو اودسونه هلته هم مات شی، بهتره ده چی ګډون ونه کړی. موږ د خازان د غونډې په خاطر اویا حوری له لاسه نه ورکوو او خپل دین نه خرابوو.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب