جمعه, سپتمبر 20, 2024
Home+آیا روسیه در ستراتیژی افغانی خود تغییر آورده است؟

آیا روسیه در ستراتیژی افغانی خود تغییر آورده است؟

غوث جانباز

سیرگئی میرونوف رئیس حزب “عدالت روسیه – وطن‌پرستان طرفدار حقیقت”، مسوول فراکسیون پارلمانی همین حزب در “دومای دولتی روسیه” (معادل ولسی جرگه افغانستان ) به تاریخ ۲۸ اگست سال جاری (۲۰۲۳) در مقر دومای دولتی با احمد مسعود ملاقات نمود.

ویب سایت متعلق به حزب سیرگئی میرونوف در این رابطه خبر ذیل را به نشر رسانده است:

محور گفتگوی رهبری حزب “عدالت روسیه – وطنپرستان طرفدار حقیقت” با احمد مسعود را بحث روی اوضاع سیاسی در افغانستان و طرق حل و فصل آن تشکیل‌ می داد.

میرونوف خطاب به احمد مسعود: ” در روسیه به استقلال، آزادی و تمامیت ارضی افغانستان احترام و ارزش گذاشته می شود. ما از موضعی برمیائیم که در پرتوی آن خود مردم کشور باید آینده خود را تعیین نماید. ما باور داریم که افغانستان نباید به هیچ صورت به صحنه ی هیچ گونه مقاصد جیو – سیاسی کشور های سوم مبدل گردد.”

سیرگئی میرونوف حمایت رسمی خود را به نمایندگی از حزب خود و فراکسیون پارلمانی این حزب از احمد مسعود ابراز داشته علاوه نمود که به ابتکار فراکسیون حزب او قرار است در پائیز امسال میز مدور وسیعی به اشتراک احمد مسعود دایر گردد.

آقای میرونوف پس از ختم ملاقات خاطر نشان ساخت:

” در دومای دولتی، لیدر مقاومت ملی احمد مسعود را برای ملاقات پذیرفتم. او پسر احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان است که در سال ۲۰۰۱ توسط اجنت های کشور های غربی به قتل رسید، و اینک پسر راه پدراش را ادامه می دهد.

افغانستان از مدتهاست که سزاوار یک راه بیرون رفت عادی و صلح آمیز است. افغانستان امروز به کانون انتشار تروریزم، قاچاق مواد مخدر مبدل گردیده و رهبری طالبان هیچ اقدامی را برای عملی کردن تعهدات خویش انجام نمی دهد: طالبان وعده داده بود که حکومت فراگیر را که در آن نمایندگان همه اقوام اقلیت جا خواهند داشت، تشکیل می دهد، وعده داده بود که حق تحصیل را برای زنان ممنوع قرار نمی دهد، لیکن هیچ یکی از این وعده‌ ها را عملی نکرد؛ و اینک پسر راه پدر را ادامه می دهد. حزب ما متیقن است که به اینگونه وطنپرستان واقعی افغانستان [احمد مسعود] باید دست دوستی دراز نمود. در میز مدور وسیعی که ما در نظر داریم در چوکات دومای دولتی در پائیز امسال برگزار نمائیم از احمد مسعود به حیث سخنران مرکزی دعوت بعمل خواهد آمد.

سیرگئی میرونوف از سیاست مداران نزدیک به رئیس جمهور پوتین (حلقه اول) بوده و هم ولایتی او نیز می باشد. هر دو از شهر سانکت پیتیرزبورگ استند. میرونوف طی بیش از بیست سال اخیر در سمت های مهم دولتی از جمله رئیس شورای فدرالی روسیه (معادل مشرانو جرگه)، رئیس اسامبله بین الپارلمانی کشور های مستقل المنافع، وکیل دومای دولتی، عضو شورای امنیت روسیه وغیره ایفای وظیفه نموده است.

(تفصیل و تحلیل موضوع را در نوشته های بعدی تعقیب بفرمائید)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب