یکشنبه, اپریل 28, 2024
Home+اوکرائین مهم است، لیکن عواقب انکشاف اوضاع در افغانستان کمتر از آن...

اوکرائین مهم است، لیکن عواقب انکشاف اوضاع در افغانستان کمتر از آن نیست

برگردان، اختصار و تتبع : غوث جانباز

به تاریخ ٧ فبروری سال جاری (٢٠٢٣) به ابتکار حکومت فدراسیون روسیه، نشست چند جانبه ی مسوولین شورا های امنیت روسیه، چین، هند، قزاقستان، ازبیکستان، قرغزستان، ترکمنستان و تاجکستان در رابطه به اوضاع جاری و در کل پیرامون معضله افغانستان دایر گردیده بود.

در پایان کار این نشست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشور میزبان با اشتراک کنندگان نشست ملاقات نموده و در برابر آنها سخنرانی نمود. نکات برجسته سخنرانی پوتین در اخیر این گذارش ارائه می شود.

در ذیل فشرده ی و نکات اساسی پیام های مسوولین شورا های امنیت که حین سخنرانی های مسوولین شورا های امیت به آن اشاره شده ترجمه و پیشکش می شود :

روسیه :

هرگاه وخامت اوضاع اجتماعی در اینکشور افزایش پیدا نماید، فرار افغانها از کشور شان به مراتب بیشتر خواهد شد.

ایالات متحده امریکا و متحدان آن سیاست های قبلی خود را دنبال می نمایند و یا سیاست های تازه را به هدف ایجاد کانون های تشنج در سراسر جهان به راه میاندازند؛ در همچو شرایطی تشریک مساعی کشور های منطقه بخاطر حل مسایل امنیتی اهمیت فراوان کسب می نماید. افغانستان که طی بیست سال اخیر در آن قطعات نظامی غرب حضور داشت، مثل سابق به حیث یکی از مراکز تشنج باقی مانده است. حضور نظامی غرب طی این مدت به طور منظم زمینه های ایجاد بحران های طویل المدت، تهدیدها و چلنج ها را برای تمام کشور های منطقه سر و سامان می داد.

غرب هکذا مانع فعال شدن سازمان های تروریستی بین المللی، قبل از همه القاعده و داعش که صفوف خویش را از میان جنگجویان عراق، سوریه و سایر کشورها تکمیل می ساختند، نمی شد. ایالات متحده امریکا همچنان زمینه افزایش حجم دوران غیر قانونی مواد مخدر را در افغانستان مساعد می ساخت.

تاجکستان :

ما حاضر هستیم ظرفیت های لوژیستیکی خویش را به خاطر رساندن کمک های بشری در اختیار سازمان ملل‌متحد و دیگر سازمان های بین المللی قرار دهیم. تاجکستان بدون سکتگی به ارسال انرژی برق به افغانستان ادامه خواهد داد.

یکی از شروط مهم، تشکیل ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در اینکشور است که پاسخگوی تقاضا های همه اقشار جامعه افغانستان باشد. عناصر اساسی این ساختار، عبارت از توسعه گفتگو میان نیروهای مختلف قومی و سیاسی در اینکشور می باشد.

ازبیکستان :

حکومت ما فرا میخواند تا مساعی بین المللی به هدف ارائه کمک ها به افغانستان هماهنگ ساخته شوند. تاشکند انتظار دارد تا مقامات افغانستان (مطابق متن روسی) به تعهدات بین المللی خویش عمل نماید.
اوضاع غیر قابل پیش بینی کنونی در افغانستان، بدتر شدن بحران بشری، معضله ای افغانستان را در صف مسایل نهایت حاد آجندای منطقه ئی و فرامنطقه ئی قرار می‌دهد.

ایران :

حضور ایالات متحده امریکا اوضاع را در منطقه بی ثبات می سازد، و تجربه ی افغانستان در این راستا این ادعای ما را تأئید می نماید.

حوادث عراق، ایجاد داعش در منطقه و همچنان واقعات جاری در اوکرائین در نتیجه اقدامات گستاخانه ی واشنگتن به وقوع پیوستند. مردم اوکرائین قربانی اهداف ایالات متحده امریکا شد‌.

هرجائیکه ایالات متحده امریکا و غرب پا می نهد، آنجا بی ثباتی و شعله های جنگ به میان میایند. بالعکس، جائیکه همکاری میان کشور های منطقه وجود دارد، آنجا صلح، آرامش و امنیت حکمفرما می شود.

قرغزستان :

به خاطر تأمین ثبات بین المللی و منطقه ئی، جامعه جهانی باید هرچه عاجل به افغانستان کمک های بشر دوستانه و همچنان مساعدت‌ های گسترده را به خاطر رفع مشکلات اجتماعی و سایر معضلات که باشندگان این کشور با آن روبرو اند، گسیل نماید.

هند :

نتایج نشئت کنونی نه تنها برای افغانها، بلکه برای کشور های منطقه و همسایگان افغانستان دارای اهمیت است. هند از گفتگوی سازنده در رابطه به افغانستان که برای تامین امنیت تمام منطقه حایز اهمیت است، استقبال می نماید. رفاه مردم افغانستان برای هند همواره در اولویت قرار داشته، تشکیل حکومت همه شمول را به سود منافع علیای افغانستان می داند. هیچ کس حق ندارد از حریم افغانستان برای صدور تروریزم استفاده کند.

اختصار صحبت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پنجمین اجلاس مسوولین شوراهای امنیت کشور های منطقه در مسکو :

– منازعات که در سایر کشورها به شمول اوکرائین جریان دارد، از اهمیت اوضاعی که در افغانستان‌ شکل می گیرد نمی کاهد؛

– مبرهن است که در حال حاضر در جهان ظرفیت های فراوانی برای بروز مناقشه ها وجود دارد؛ ما در اینجا، نه چندان دور از روسیه، به شمول بحران اوکرائین، با منازعات زیادی روبرو هستیم؛ ما این همه را می دانیم و بخوبی درک می کنیم، لیکن این همه اهمیت و ارزش اوضاع جاری در افغانستان را کم نمی سازد؛

– برای روسیه این (مراد افغانستان است غ. ج.) همیشه اهمیت داشته است. از آنجائیکه ما آرزو نداریم تا در امتداد سرحدات جنوبی ما کانون های تشنج به میان آیند، بنا اکنون درجه این اهمیت دو مرتبه بالا رفته است؛

– ما تماس‌های را با رهبری افغانستان (مراد گوینده، گروه حاکم طالبان است. غ. ج.) در کابل برقرار نموده ایم؛

– ما در جریان هستیم که یک تعداد پلان های خوبی برای پیاده نمودن پروژه های بزرگ اقتصادی در نظر گرفته شده، تطبیق این برنامه ها می تواند برای ثبات اقتصادی منطقه ممد واقع گردد؛

– پس از فرار نظامیان امریکائی از افغانستان اوضاع در اینکشور بهبود نمیابد. سازمان های بین المللی تروریستی به شمول القاعده که در حال تقویه و تحکیم ظرفیت های خود است، فعال شده اند؛

– اوضاع بشری در افغانستان در حال بدتر شدن است. تقریبا ۴ میلیون انسان در این کشور به کمک های عاجل بشر دوستانه نیاز دارد. دوران مواد مخدر بالا رفته و ساحه کشت آن بالا میرود. ۸۰ در صد مواد افیونی در مارکیت های جهان ریشه در افغانستان دارد؛

– تلاش های کشور های فرامنطقه برای استفاده از اوضاع به وجود آمده در افغانستان بخاطر توسعه و (یا) ایجاد زیربناه های خویش تحت پوشش مبارزه با تروریزم مراتب نگرانی روسیه را برانگیخته است. در واقعیت این کشور ها هیچگونه اقدامی را برای مبارزه با تروریزم بین المللی طوریکه نیاز است، انجام نمی دهند.

نتیجه گیری عمومی :

اشتراک کنندگان پنجمین اجلاس مسوولین شورا های امنیت کشور های همسایه افغانستان و منطقه اتفاق نظر دارند که طالبان باید به تعهدات خویش در قبال مبارزه با تروریزم، افراط گرائی، دوران (قاچاق) غیر قانونی مواد مخدر، تشکیل حکومت فراگیر و متوازن، رعایت حقوق بشر، عمل نمایند.

مسوولین شورا های امنیت علاوه بر آن، بر تشریک مساعی به هدف حل مسایل امنیتی، ادامه گفتگو های سازنده و جستجوی طرق موثرتر، متناسب با تهدید های جاری از افغانستان، تأکید نموده و در این جهت اتفاق نظر داشتند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب