جمعه, اپریل 19, 2024
Home+آیا ماه عسل گروه طالبان و مسکو روبه اختتام است؟

آیا ماه عسل گروه طالبان و مسکو روبه اختتام است؟

“اولیگ سیرومولوتوف”، معین زارت خارجه فدراسیون روسیه ضمن گفتگوی طویلی با خبرنگار آژانس خبر رسانی “ریا نووستی” ضمن توضیح ابعاد مختلف سیاست و روابط خارجی این کشور، به اوضاع جاری در افغانستان اشاره های تفصیلی داشته، که در واقعیت موضعگیری تازه و در حال تغییر مسکو را در جهت گروه طالبان، افغانستان و منطقه بیان می‌دارد. در ذیل نکات برجسته این مصاحبه که ارتباط مستقیم به افغانستان دارد، با اندکی اختصار ارایه می گردد.

اولیگ سیرومولوتوف: “ما رشد ظرفیت های تروریستان مخفی را در افغانستان نهایت جدی ارزیابی می نمائیم. همین اکنون، در این کشور بیش از ۲۰ گروه تروریستی که جمعیت مجموعی آن مقرب به ۱۰ هزار نفر است، فعالیت دارد. تغذیه مالی این گروه ها و پیوستن تروریست ها و جنگجویان تازه از خارج به صفوف شان مثل سابق ادامه دارد.

ایالات متحده امریکا و متحدین آن مثل همیشه به بازی های جیو- پولیتیکی خویش ادامه می دهند، و بی ثباتی را در داخل افغانستان و همچنان در کشورهای همجوار دامن می زنند. تعقیب پالیسی مشهور “بی نظمی مدیریت شده” را می توان در این بازی ها به خوبی مشاهده کرد.

با در نظر داشت این واقعیت که ایالات متحده امریکا پیوسته تلاش می نماید تا در سرنوشت تمام منطقه تداخل داشته باشد، روسیه طبیعتا نمی تواند در برابر اینگونه تلاش‌ها بی اعتنا بماند.

ما با کابل (مراد حاکمیت طالبان است- مترجم) برای ثبات بخشیدن اوضاع در کشور و تامین امنیت و حفظ منافع کشور های منطقه مساعدت خواهیم نمود. افغانستان یکی از منابع جدی و بالفعل فعالیت های تروریستی در کل در حوزه آسیای مرکزی باقی مانده است.”

معین وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهارات اش تصریح می نماید : “در حال حاضر، در افغانستان‌ ما نظاره گر آغاز پروسه تقسیم و تعیین حوزه های نفوذ میان سازمان‌های تروریستی و گروه های مسلحانه اپوزیسیون استیم. وضعیت به وجود آمده مقامات اینکشور را (مراد اداره گروه طالبان است- مترجم) در تقابل با دو جهت قرار داده است : مبارزه به ضد گروه های تروریستی و افراطی.

به نظر ما، مهم است که کابل ( مراد اداره طالبان است – مترجم) به نوبه خود مکلفیت های را که در رابطه به ایجاد حکومت فراگیر، مبارزه به ضد مواد مخدر و تروریزم و رعایت حقوق بشر به دوش گرفته عملی نماید و تضمین تطبیق آن را ارائه بدارد.

علیرغم، آنچه در بالا ذکر گردید، لازم است تا فشار های بی اساس بین المللی بالای حاکمان جدید (هدف اداره طالبان است- مترجم) که توسط واشنگتن کارگردانی می شود خاتمه یابد، و برعکس چینل های بذل کمک های بشر دوستانه از طرف جامعه بین المللی به افغانستان گسترش یابد.

روسیه همچنان در نظر دارد به همکاری ها در چوکات سکتور های دو جانبه، فارمت های بین المللی و سایر سازمانها، قبل از همه در چهارچوب “سازمان همکاری شانگهای”، “سازمان پیمان امنیت دسته جمعی” به شمول ساختار های ضد تروریستی این سازمان‌ها برای حل و فصل معضله افغانستان ادامه دهد.

گزارنده: غوث جانباز

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب