یکشنبه, سپتمبر 22, 2024
Home+شکست تجربه ایست برای پیشرفت و ‌‌پیروزی

شکست تجربه ایست برای پیشرفت و ‌‌پیروزی

بی بی زینب غفوری
به مقوله از بزرگان تا زمانی که نه افتی ایستاد شدن را یاد نمی گیری.
انسان باید این را درک کند که بعد از شکست یا ناکامی از مقاصد خود دست نکشد ، بلکه از بار اول مصمم تر باشد و خوب بکوشد تا به سر انجام مورد نظر دست یابد.
افتادن و شکست باعث میشود که انسان از دفعهء اول نیرومند تر شده و به نقطه نظری برسد که نگذارد هیچ گونه خلل در کارش واقع شود.
شکست به هر اندازهء که بزرگ باشد و انسان را اندوهگین بسازد در قبال آن می تواند انسان را به راهکارهای موفقیت و ابتکار در زندگی رهنمون سازد . و انسان را وادار میکند به اینکه به مقاصد خود به زود ترین فرصت رسیده و منجر شود که از دیگران چند یا حتی چندین قدم جلوتر واقع شود.
هستند کسانی که با اندک ترین اشتباه و ناکامی از مقاصد خویش منصرف میشوند، که این نوع افراد قوی نبوده و بَلَد نیستند که با فرآیند های زندگی مقابله و مبارزه نمایند و به زود ترین فرصت شکست شان را می پذیرند که این نوع افراد هیچ گاهی به پیشرفت نائل نمی آیند چون ؛ دیگر در خود توان ندیده و ریسک را پذیرفته نمی توانند بی خبر از اینکه از سختی ها میتوان به آسانی رسید ، نه اینکه از آسانی ها به آسانی.
راجع به این موضوع برای تان حکایت واقعی ام را بیان میدارم!
هنگامیکه ما یعنی من و خواهرم به مدرسه به فرا گرفتن تجوید و قرائت رفتیم در اوایل یک بسمله را در سه نفس قرائت می نمودیم و همصنفی هایم بالای ما تمسخر می کردند که ما از این کار آنها آزرده و ناراحت میشدیم و این اعمال آنها باعث میشُد تا روز به روز به مرور زمان از آنها خیلی جلوتر باشیم طوریکه در امتحان تجوید ، قرائت و مسابقه نفس در تمام مدرسه مقام اول را بگیریم.
هیچ انسانی عاری از اشتباه نیست و شکست یا ناکامی منجر به رسیدن نتایج نا باور در زندگی ما میشود.
اگر نگاهی بی اندازیم به کشور جاپان خواهیم دید که این کشور پس از شکست خود در جنگ دوم جهانی توسط دو بمب اتمی از سوی آمریکا تن به شکست داد ، اما این طمع تلخ شکست سبب تضعیف جاپان نگردیده بلکه مصمم تر از هر زمانی در این مرحله از دشواری ها  با انگیزه بالا توانست بیشتر از قبل بدرخشد . چنانکه امروز این کشور در عرصه های اقتصادی، تجاری ، تکنالوژیک و علمی پس از ایالات متحده آمریکا حرف اول را می زند.
از افتادن و شکستن ات پندی دگر آموز
خود نشکن و محتاط نگر و به ز کسان باش
زینب “غفوری”
شکست و مبارزه در زندگی موجب پخته گی انسان میشود و از همین لحاظ گفته اند : تجربه پدر علم هاست.
اگر ژرف فکر کنیم تجربه به معنای امتحان است و داشتن علم و حکمت باعث پیشرفت و ترقی در زندگی میشود که حکمت همانا از تجربه سر چشمه می گیرد بنابراین برای دریافت شغل مناسب بر علاوه سند یا دیپلوم تجربه کاری شرط اساسی است.
زندگی تنها زنده بودن و آسایش نیست در حقیقت زندگی مبارزه با مشکلات است که سد راه ما میشود و هیچ گاهی به نوعیت شکست تان فکر نکنید به فائق آمدن و چگونگی دوباره ایستاد شدن آن تمرکز نمایید که همانا منحصر به طرز فکر همان شخص و برداشت او از شکست است لذا افسوس نمودن و پشیمانی کاریست که وقت یا زمان ما را به باد و فنا میدهد و هیچ انسانی جامع الکمالات نیست و ممکن نیست که یک انسان در زندگی خود به شکست مواجه نشده باشد.
اگر در زندگی مشکلات ، سختی ها، شکست و ناکامی ها نباشد چیزی بنام کامیابی و موفقیت وجود ندارد بنابراین زندگی همیشه یکنواخت و بدون تحرک پیش میرود بطور مثال: اگر شبی نباشد روزی وجود ندارد ، اگر تاریکی نباشد ، روشنایی در کار نیست ،اگر درد نباشد صحت مندی موجود نیست و اگر شکست نباشد پیروزی در کار نیست .
به استنباط خودم از این واژه:
شکست دریچه ایست برای پیشرفت در زندگی و شکست در حقیقت عبارت از ضربه ایست که عقلانیت انسان را بیدار میکند و به انسان مشکلات جامعه را معرفی می دارد.
زندگی پُر از فراز و نشیب است که باید با مشکلات آن به نوعی کنار بیاییم و به شکست ها تسلیم نشده بلکه از آنها منحیث تخته خیز برای پیروزی استفاده کنیم پس اگر این طور نباشد زندگی برای ما بی مفهوم است.
پس بعد از شکست میتوانیم با در نظر داشت این نکات به قلعه های موفقیت دست یابیم: با توکل به الله، اعتماد به نفس، اراده قوی، تفکر و تعمق، اندیشه، انگیزه، تعیین نمودن هدف، درس گرفتن از اشتباهات قبلی، خوش بین بودن به آینده و عمیق نگریستن به زندگی میتوانیم گام های بزرگ و دشوار را پشت سر گذاشته و به اهداف خویش نائل آییم.
مشکلی نیست که آسان نشود
مرد آنست که هراسان نشود
مرد آنست که در کشاکش دهر
سنگ زیرین آسیاب باشد

3 COMMENTS

  1. تشکر مقاله بسیار عالی، علمی و امید بخش بوده

    بلی شکست مقدمه ی پیروزی است

    چه خوب ګفته سعدی
    به هنگام سختی، مشو ناامید
    که ابر سیه، بارد آب سفید

    موفقیت در خوش‌بینی است

  2. تشکر از مقاله زیبای تان، خیلی جالب و آموزنده بود. یقیناً که بعد از هر شکست پیروزی وجود دارد ولی مبارزه و غلبه کردن بر شکست راه موفقیت و پیروزی است. هیچگاه از مبارزه کرده در مقابل شکست نباید ناامید شد و دست کشید. چون زنده گی ادامه دارد و باید مبارزه کرد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب