سه شنبه, اپریل 30, 2024
Home+اشتباه ادم های بظاهر کلان

اشتباه ادم های بظاهر کلان

احسان الله آینزی
یک وقتی جیمز کننګهام سفیر کبیر ایالات متحده امریکا در افغانستان، طی یک نشست خبری در سفارت این کشور در کابل با تاکید میگفت که طرح دولت وحدت ملی، از سوی امریکا بر نامزدان ریاست جمهوری افغانستان، تحمیل نشده و این یک ابتکار کاملا افغانی میباشد!!
من در ان وقت در یک یادداشت مفصل تحت نام (ادم های بزرګ و اشتباهات بزرګتر) نوشته بودم که (این امریکایی ها و پادو های وطنی آنها تا هنوز روح و روان، سنت ها، عادات، آداب، باورها، شگرد ها و باریکی های فکر و زندگی مردم افغانستان را درست مطالعه نه نموده و تاریخ گذشته این سرزمین را نه میدانند، از همین رو بطور متواتر اشتباه و غلطی می کنند. با توکل داخل افغانستان میشوند، با توکل می جنگند و با بی منطقی و نادانی همه چیز را در نیمه راه رها کرده و میروند!
انگلیس ها، پنجابی ها، روس ها و دگران قبلاً رفته اند، حالا نوبت امریکا و متحدین است که کار را در نیمه راه رها کرده بروند!
مردم افغانستان بدرستی می فهمند که طرح دولت وحدت ملی یک طرح امریکایی است که با جان کری بکابل آمد و حالا توسط یکعده در زسانه ها به حیث یک ابتکار وطنی نشخوار میشود. مردم افغانستان طی دو سال گذشته و در مدت کمپاین های انتخاباتی از هیچ کاندید درین مورد چیزی نشنیده اند. این فکر جان کری و جیمز کنینگهام و سایر مقامات عالیرتبه امریکایی است که میخواهند، به تعقیب اشتباهات سنگین گذشته باز مرتکب یک اشتباه دگر شوند!
هشت ملیون زن، مرد، پیر و جوان افغان در دور دوم انتخایات رأی ریختند، ولی سرنوشت نهایی را جان کری رقم میزند نه رأی مردم!
جیمز کنینگهام به خوبی میداند که طرح دولت وحدت ملی یک طرح امریکایی است که به موفقیت نخواهد انجامید. شکست طرح های امریکایی در عراق، لیبیا و سوریه حالا اظهرمن الشمس است. دولت وحدت ملی مطروحه برای افغانستان نیز موفق نخواهد شد. امریکا هم دموکراسی را موعظه می کند، هم خود قبر دموکراسی را میکند و رأی مردم را به باد استهزا میگیرد!
گذشت زمان در حالیکه هنوز جان کری و جیمز کنینگهام زنده باشند، ثابت خواهد ساخت که آدم های بظاهر بزرگ اشتباهاتی بزرگتری انجام میدهند. طرح امریکایی دولت وحدت ملی یا دولت ائتلافی یا شرکت سهامی برای افغانستان به موفقیت نخواهد انجامید و وضع را بدتر خواهد ساخت!)
و اینک این پیشبینی با تاسف محقق شد! دولت وحدت ملی و خلف ناخلف ان نه تنها وضع را بدتر ساخت، بلکه افغانستان را با یک فاجعه بزرګ و ویرانګر روبرو ساخت!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب