دوشنبه, سپتمبر 16, 2024
Home+آیا جنگ با باغیان واجب است؟

آیا جنگ با باغیان واجب است؟

عارف نظری

جمهــور علماء معتقد انـد جــنگ به اهــل بـ غی کــه درمـقـابـل مسلـمانـان خــروج کــرده انـد، البتة بعـد از دعــوة آنها به صلح و سازش ، قبول نکردن صلح از جانب آنها و ادامه دادن شان به سر کشی  و ستم خود واجب است ،زیرا که خداوند متعال در این مورد  چنین می فرماید :

ترجمه:هرگاه دو گروه مسلمانان با هم به جنگ پرداختند در میان آنها صلح برقرار کنید، اگر یکی از آنها در حق دیگری تجاوز کردند و ستم نمودند ( و صلح را نپذیرفتند ) به آن دسته که ستم می کنند و تعدی می ورزند بجنگید تا زمانیکه بسوی اطاعت از فرمان خدا برگردند و حکم خدا(ج) را بپذیرند اگر برگشت نمود ند فرمان خدا(ج) را قبول کرد ، در میان آنها به عدالت صلح را برقرار سازید در اجرای مواد و انجام شرایط عدالت بکار ببرید چرا که خداوند عادلان را دوست دارد. سورة حجرات آیه (8) .

دلایل جمهور علماء:

جمهور علماء در مورد وجوب جنگ با باغیان به چند  دلیل استدلال کرده اند ، که به اختصار به ذکـر آن می پردازیم:

– ترجمه:(پس جنگ کنید همراه کسانانیکه بغاوت میکنند تا آنها رجوع کنند به سوی امر خدا (ج) . سوره حجرات آیه (8).

– حدیث شریف:(در آخر زمان گروهی به وجود خواهند آمد تازه به دوران رسیده وکم خرد ، قرآن هم می خوانند ایمانشان از گلویشان فراتر نمی رود ، همانند تیری که از هدف می گذرد ، از دین بیرون می روند ، پس هر جا که آنها را دیدید آنان را بکشید که در کشتن آنها برای قتل شان در روز قیامت اجر بزرگی است). متفق علیه .

– ترجمه حدیث شریف: در میان امت من اختلاف و تفرقه پیش خواهد آمد،گروه قول نیک بر زبان می آورند،اما عمل سوء و بد دارند و همچون تیری که از هدف می گذرد از د ین خارج می شوند و فقط وقتی برمیگردند که تیر رها شده به عقب برگردد،آنها بدترین مردم هستند. “احکام قرآن جصاص ج 3 ص 400 “.

همچنین اسلام مسلمانان را با ایستادگی در برابرظلم،طغیان، بغاوت و تجاوز از هر جا که باشد، دعوت کرده و مردم مؤمن را به برقراری سازش میان گروه درگیر و متخاصم نموده است .

اما اگر صلح سودمند واقع نشد و دعوت با آشتی ثمره در پای نداشت،با گروهی باغی جنگ صورت گیرد و بالای شان فشار وارد شود تا به حکم خدا برگشته رهیاب شوند .

کاملا هویداست که گروه طالبان یک گروه باغی بوده تمامی اعمال کردار گفتار وروش آن ها کاملا در تضاد و تقابل با قرآن و سنت بوده است.

طــالـــبان در طـــول ســـه دهــه اخــیر جــنگ خــانـــمان ســـوز وویـــرانگــر با ارتـــکاب جنایات انجام اعمال تروریستی وتخریبی وبا سوء استفاده از نام دین و شریعت ملت مظلوم و درد دیده مان را بخاک وخون کشیده که این عمل آنان مورد خشم و غضب خداوند (ج) قرار گرفته در دنیا خوار و ذلیل و در آخرت به کیفر اعمال ایشان خواهد رسید که بدون شک اعمال بادران آنان در حقیقت جنایتی است نابخشودنی و خداوند (ج) متجاوزین ظالمین را نمـــی بخشد

2 COMMENTS

  1. علماء سوء انها میگویدند که کلام خدا و حكم شرعی را پنهان میکنند.
    پیش از اینکه گفته شود کدام کس باغی است وکدام برحق مسئله قدرت و بقدرت رسیدن و امامت را باید روشن ساخت. بعد ازان بگوید که واقعا در افغانستان قبل و بعد از طالبان حکومت از نگاه حکم فقهی وجود داشت یا خیر؟ هرگاه همین احکام واضحا تحریر گردید باز طبق قیاس معتبر حکم شود که ایا طالبان باغی هستند یا خیر.
    من نمیدانم این اشخاص که از بغی حرف میزنند در کدام مدرسه ویا مکتب تربیه شده اند که یک کلام فقهی کورکورانه نقل میکنند و باز حکم میکنند حکمی که مخالف قول صریح در شرع میباشد.
    امید است افغانها همین روش یهودهای ملعون را ترک کنند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب