یکشنبه, سپتمبر 22, 2024
Homeمقالېدریزنان افغان در نشست دهلی: ما به عقب برنمیگردیم | برشنانظری – کانادا

زنان افغان در نشست دهلی: ما به عقب برنمیگردیم | برشنانظری – کانادا

این روز ها، هیچ چیز دیگری برای زنان افغان مهم تر از سرنوشت و آینده شان نیست. آنان با استفاده از هر فرصتی، با توجه به مسئله کنار آمدن حکومت و مذاکره کننده های بین المللی با طالبان، با شجاعت می گویند :« ما هرگز به عقب بر نمیگردیم !»

گروهی از زنان و دختران افغان که در همین تازه گی ها برای اشتراک در یک گردهمایی از کابل به دهلی رفته بودند، نیز همین شعار را یکجا با دهها تن از زنان که عمدتآ از کشور های جنوب آسیا بودند، تکرار کردند.

این گروه از زنان و دختران افغان به همکاری سفارت کانادا در کابل به اجلاس دهلی دعوت شده بودند.
آنان در بحث های چون مشارکت زنان، تقویت فعالیت های زنان و دختران و آموزش از تجربیات همدیگر فعالانه حضور داشتند.

این چهارمین دور از چنین نشست های است که در ماه فبروری به ابتکار سفارت خانه های کانادا در کشور های جنوب آسیا برگزار شد.

برنامه موسوم به Fem Parl یکی از ابتکارات حکومت کانادا برای کمک به زنان و دخترانی است که در کشور های جهان سوم، با دشواری های جدی در بخش های آموزش، مسایل اجتماعی، صحی و مشارکت در فعالیت های سیاسی رو به رو هستند.

فرزانه رسولی یکی از دختران افغان که از سوی سفارت کانادا به هندوستان رفته بود، برنامه بحث و تبادل نظر را موثر توصیف کرده است. وی گفت : « این برنامه موضوعات اجتماعی، سیاسی و حضور زنان را در عرصه های مختلف در برداشت که بحث های جامع در این رابطه ها از سوی دختران و زنانی که از افغانستان اشتراک کرده بودند، صورت گرفت ».

در جریان چهارسال که این برنامه راه اندازی شده است، همه ساله حدود سی تن از زنان و دختران که در کشور های خود در بخش های اجتماعی و مدنی فعال هستند، نظرات و اندیشه های خود را در زمینه های عمدتآ تقویت مشارکت زنان در برنامه های سیاسی و اجتماعی با هم درمیان گذاشته و از همدیگر و از فعالیت های که داشته اند، اموخته اند.

مسئله مشارکت زنان افغان در بحث های سیاسی و اجتماعی در افغانستان، این روز ها با جدیت بیشتری دنبال میشود، زیرا  مسئله مذاکرات صلح با طالبان مسلح نیز جریان دارد.

بسیاری از زنان افغان ابراز نگرانی کرده اند که چنین مذاکراتی بدون حضور قوی زنان و عدم موجودیت تضمین های قوی برای آینده زنان افغان، می تواند زیانبار باشد.

زنان افغان بیم از ان دارند که برگشت طالبان به قدرت بار دیگر منجر به حاشیه رانده شدن زنان میگردد.

نماینده های طالبان تاکنون چندین بار در کشور های عربی با زلمی خلیل زاد نماینده وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان در دیدار کرده و درعین حال تعدادی از نماینده های گروه های سیاسی افغان و برخی از اعضای شورای صلح افغانستان دوبار در مسکو، پایتخت روسیه، با طالبان دیدار کرده اند.

گفته شده است که همین مسئله مشارکت زنان در آینده سیاسی افغانستان و نگرانی های موجود از سهمگیری طالبان در قدرت، در بحث ها و دیدار های برنامه Fem Parl در هندوستان نیز دنبال شده است.

این درحالی است که دولت افغانستان گفته است که دست آورد های زنان در عرصه های مختلف در هیچ مذاکره یی مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

مریم بهار زاده، یکی دیگر از زنان افغان که در برنامه دهلی اشتراک کرده بود، گفته است که بحث برابری جنسیتی نیز یکی دیگر از مسایلی بود که روی آن تمرکز صورت گرفت. وی به ادامه افزود : « موضوع برابری جنسیتی از مسایل مهم و مورد بحث در افغانستان است، این مسئله را در همه بحث های که در دهلی برگزار گردید، مطرح کردیم، مشارکت زنان به طور مساوی با مردان در همه عرصه ها که بتواند برابری جنسیتی را تضمین کند، یکی از نیازمندی های اساسی است.»

دیوید مت کف Dave MetCalfe سفیر کانادا در افغانستان نیز برگزاری این نشست را مهم ارزیابی کرده و گفته است که کانادا برای تقویت نقش زنان در جامعه و همچنان مسئله آموزش و حقوق بشری آنان، به همکاری های خود ادامه می دهد.

جستن ترودو صدراعظم کانادا نیز به مشارکت زنان در عرصه های مختلف زنده گی اجتماعی و سیاسی در جامعه تاکید کرده است. وی در بخشی از بیانیه خود به همین مسایل ربط میگیرد، چنین گفته است : « مشارکت زنان در عرصه رهبری، کلید حل مشکلاتی است که ما امروزه با آن رو به رو هستیم ».

حالا پس از ختم این نشست و دیدار ها و تبادل نظر ها و شعار های زنان افغان با خود به همراه داشتند، انتظار برده میشود که اشتراک کننده گان چهارمین دور نشست های Fem Parl نتایج دیدار ها و برداشت های خود را از نشست و تبادل نظر با سایر زنانی که از کشور های آسیای جنوبی به دهلی آمده بودند، با زنان و دختران افغان در داخل افغانستان درمیان گذاشته و این تجربیات و از این نظرات برای تقویت نقش زنان در عرصه های رهبری و مشارکت زنان در بخش های مختلف جامعه، مورد استفاده قرار گیرد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب