دوشنبه, اپریل 29, 2024
Homeټولنیزارواپوهنهچطور ميتوان از لحاظ رواني با ويروس كرونا مقابله نمود؟

چطور ميتوان از لحاظ رواني با ويروس كرونا مقابله نمود؟

محمد خالد حیدری – روان شناس
ميخواهم اولا اذهان شما را منسجم به اين بسازم كه ويروس كرونا كشنده نيست لطفن آنرا براي خود تان هيولا نسازيد. بعدآ از آنجايكه معلومدار است ويروس كرونا يك ويروس همه گير در سطح جهان مبدل شده كه متاسفانه در دو هفته اول از خود هيچ علايم نشان نميدهد اينجاست كه هيچ كس و هيچ جا را در امان بوده نميتواند. لذا براي همه يك تشويش جهاني شده بسياري ها از گزند اين بيماري هم در امان نبوده يا خود را عمدآ به اين ويروس مبتلا ميسازد يا هم بطور ناگهاني. شايد در اذهان شما سوال خلق شود كه عمدآ يا قصدآ چطور؟ در پاسخ بايد گفت پيام ها و توصيه هاي كه وزارت صحت عامه براي همه از طريق رسانه هاي تصويري و چاپي ويا هم از صفحات مجازي به نشر سپردند چرا آنرا بايد نا ديده گرفت. چرا زمانيكه براي مان توصيه ميگردد كه نبايد در جاهايكه ازدهام مردم زياد است برويم بآن هم كوشش بر آن داريم كه بايد خود را به آنجا برسانيم، نبايد با ديگران قول دهيم و رو بوسي و بغل كشي نماييم كه متاسفانه آنرا نا ديده گرفته بر عكس انجام ميدهيم، نبايد به خانه دوستان و حتي خانواده هاي نزديك مان برويم الي ختم دوره قرنطينه و بلآخره از ماسك و دستكش استفاده درستش داشته باشيم كه نداريم و همچنان زمانيكه در جاي قرار ميگيريم كه بايد فاصله ها را مراعات نماييم نميكنيم پس زمانيكه موارد آتي را مد نظر نگرفتيم طبعآ خود مانرا مصاب ساخته ايم يانه؟ بلي! اينجاست كه ما خود مانرا بدست خود و آگاهانه به ويروس نزديك ويا هم مبتلا ساخته ايم.
دوستان عزيزم زمانيكه براي تهيه مواد ضروري بيرون از خانه ميرويم چه بايد كنيم؟
اولآ اگر ميخواهيد خود و اعضاي فاميل خود را مصوون نگهداريد پس لطفن در خانه بمانيد و سلامت بمانيد. ولي زمانيكه مجبورآ براي تهيه ضروريات خانه بيرون به بازار ميرويد پس حتمن مطابق به رهنود هاي صحي برآييد و فراموش تان نشود و بعدآ به دل جمع برويد و بدون كدام تشويش و هراس چون حالا توصيه هاي لازم را انجام داده ايد. چيز هاي را كه خريداري نموده ايد طبعا در خريطه هاي پلاستيكي انداخته ايد به مجرد كه به خانه رسيديد تمام آن خريطه ها را در جاي مخصوص ضد عفوني كرده و در قدم دوم پيش ازينكه با كسي ويا هم با چيزي تماس دستي داشته باشيد دستان تانرا خوب با آب و صابون پاك بشوييد و در صورت انجام دادن اين برنامه در هيچ صورت انتقال دهنده ويروس به خانه تان نيستيد.
رفيقاي خوبم زمانيكه مشكوك ويا هم مبتلا به ويروس كوويد ١٩ يا كرونا شديد چه بايد كنيد؟
پيش از همه چيز بايد ياد كنم كه اين ويروس كشنده نيست و لطفن ذهن تانرا نآرام نسازيد. بعد زمانيكه فهميديد كه به اين ويروس مبتلا شديد نترسيد و بدرستي بآن مقابله كنيد و رهنود هاي صحي را از هر بُعد آن بايد مد نظر بگيريد، يعني از لحاظ تقويه نمودن جسم فزيكي بايد از ميوه جات تازه مثل: مالته، كينو، كيوي، تربوز و… و از سبزيجات تازه كه حاوي از ويتامين (C) و ويتامين هاي ديگر است بايد استفاده زياد نموده همچنان تركيبات چاي با ليمو، عسل و زنجفيل ميتوان روزانه چند بار بنوشيد و نبايد فراموش كنيد كه گرفتن ويتامين (D) هم خيلي ها ضروريست و كوشش شود تا حد امكان از نور مستقيم آفتاب استفاده كنيد تا اولآ جسم فزيكي تان تقويه گرديده و بعد بتواند در مقابل ويروس ايستادگي كند. در قدم دوم از لحاظ رواني بايد ذهن خود را آراسته به پذيرش اين ويروس كنيم كه حالا من به اين ويروس مبتلا شديم پس بجاي اينكه براي خود تشويش خلق كني بايد خود را به بهترين درمانگر خودي مبدل كني و بگويي كه اگر من در مقابل اين ويروس ايستاد گي نتوانم مرا از دست و پاه وا ميدارد و شايد بالايم غالب شود پس اينجاست كه بايد ايستاد و بهترين درمانگر برايت شوي. حقيقتآ كلانترين چيزي را كه فرد بيمار از دست ميدهد همانا حس بويايي و حس ذايقه است كه نبايد ترسيد و تشويش كرد چرا كه هر دوي اين حس ميتواند دوباره بعداز ختم دوره تداوي بدست آيد ولي زمان مشخص وجود ندارد اين نظر به هر فرد فرق ميكند شايد براي يكي يك ماه طول بكشد ويا هم بيشتر از يك ماه.
و خوب ترين عمل كه ميتواند در مقابل ويروس ايستاده گي كند ورزش است. معلومدار است كه داشتن ويروس كرونا حس خستگي و كسالت را در پي دارد ولي بآن هم بسيار بايد كوشيد تا حد توان ورزش روزانه را قضاء نكنيد.
زنده گي آدمها زماني زيبا ميشود كه با تلخي ها وشريني هايش آنرا قبول كني چون اصليت زنده گي در كمي و كاستي هايش است كه آنرا تجربه ميكني و تجربه ست كه زنده گي آينده را سر و سامان ميدهد.
به اميد از بين رفتن دوري ها و شكست ويروس كرونا
با حرمت
حيدري

1 COMMENT

  1. دا به یوه شاعرانه څپه وی چی:
    چی هم ښکلی څیره
    هم ښکلی اخلاق
    هم علم او پوهه
    زنده اوسې او مه شوی خوار او خاوری خالد جان قند

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب