جمعه, مې 3, 2024
Home+ولادیمیر پوتین برنده انتخابات ریاست جمهوری در روسیه شد

ولادیمیر پوتین برنده انتخابات ریاست جمهوری در روسیه شد

غوث جانباز

پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات به کرسی ریاست جمهوری اینکشور را نباید و نشاید که صرف در مغلوب ساختن رقبای نچندان قوی که در یک روند روبه اتمام سیستم انتخاباتی نوع غرب برنده شد، نگریست.

به نظر من، پیروزی پوتین را بهتر است عجالتا در اصل آتی مشاهده نمود: “من هرکاری را که خواسته باشم و صلاح بدانم انجام می دهم. کسی و چیزی مانع شده نمی تواند، من گوش به فرمان دیگران نخواهم داد!”

ولادیمیر پوتین با به راه اندازی “عملیات خاص نظامی” در حوزه شرق اوکرائین خودش را و به احتمال زیاد روسیه را از نقشه ها و طرح‌ های که جهان غرب طی دهه نود سده بیستم به نحوی بالای آن “تحمیل” نموده بود رها ساخت. نقشه های سیاسی و طرح های ساختاری و ارزشی ساخت غرب واقعا هم بالای حکومت روسیه الی شروع عملیات در شرق اوکرائین تا حد زیادی حاکم بود، و مقامات طراز اول کشور مصلحت های سیاسی (چه چیز مطلوب است و چه چیزی نامطلوب) را تا حد زیاد در نظر می گرفتند. با شروع عملیات خاص نظامی و خاصتا پس از انتخابات کنونی ریاست جمهوری، مسکو ساختار های غربی و لیبرالی را درهم شکست و دیگر خود را مقید به رعایت آن نمی داند.

در روسیه عملا قطع رابطه تمام عیار با هرگونه سازمان و موسسه نظارتی، مشوره دهی، رهنمود دهی مستقر در اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا و ایالات متحده امریکا صورت گرفت.

همزمان با آن، به انزوا کشیدن تمام عناصر که به نحوی قادر به زیر سوال بردن حاکمیت سیاسی موجود در این کشور باشند، نیز پایه گزاری و ساختاری گردید. برنده شدن ولادیمیر پوتین در انتخابات اخیر، پیروزی واقعی بوده و به نظر من، دشوار خواهد که کسی توانائی چلنج نمودن آنرا داشته باشد.

طوریکه از اصول تاریخ دولت داری برمیاید، حاکم واقعی سیاسی (همان حاکمیت سیاسی) کسی است که تمام بنیه های قدرت را در دست داشته، از آن کنترول کیفی و بنیادی بعمل آرد، و آنرا طوریکه و تا حدی که بخواهد، نگهدارد.

حین تحریر این نوشته خبر رسید که چهار پایتخت مهم جهان: واشنگتن، پیکن، پاریس و دهلی – جدید مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به رسمیت شناخته و از خود آمادگی نشان دادند تا با رئیس جمهور منتخب فدراسیون روسیه به روابط خویش کمافی السابق ادامه دهند. در همین زمینه موضعگیری مقامات امریکا دلچسپ تر به نظر می رسد:

“واقعیت این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه است و ایالات متحده امریکا از همین اصل اساسی بر خواهد آمد.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب