جمعه, اپریل 19, 2024
Home+دیدگاه متفاوت و محاسبه شده ازبیکستان در رابطه به اوضاع جاری در...

دیدگاه متفاوت و محاسبه شده ازبیکستان در رابطه به اوضاع جاری در افغانستان

گزارنده: غوث جانباز

ولادیمیر ناروف، وزیر امور خارجه ازبیکستان حین سخنرانی در گردهمائی نوبتی “سازمان امنیت و همکاری اروپا”OSCE که امسال در شهر “لودز” کشور پولند برگزار گردیده، خطاب به اعضای این سازمان گفت:
“ازبیکستان مخالف به انزوا کشیدن بین المللی افغانستان می باشد. توسعه پایدار و تامین ثبات در منطقه بدون دسترسی به صلح در افغانستان امکان پذیر نیست.”

به باور حکومت ازبیکستان، جامعه بین المللی باید در جهت افغانستان تدابیر مقتضی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه بشری، احیای اقتصادی، ادغام اینکشور در ساختار ها و زیربناه های اقتصادی و اجتماعی به شمول اعمار راه آهن که افغانستان توسط آن نقش وصل کننده را در منطقه بازی نماید، روی دست گیرد.

ولادیمیر ناروف در بخش دیگری از سخنرانی اش اعضای “سازمان امنیت و همکاری اروپا” OSCE را خواند تا از ابتکار جدید تاشکند مبنی بر ایجاد “گروه بین المللی مذاکراتی برای افغانستان‌” حمایت نمایند.

حکومت ازبیکستان معتقد است که این گروه مذاکراتی می تواند طالبان را متدرجا وادار سازد تا به تعهدات خویش عمل نمایند.

ناروف همچنان خبر داد که دولت اش در شهر “ترمز”، هم مرز با افغانستان، مرکز بزرگ لوژیستیکی را برای بذل و گسیل کمک ها به افغانستان و موسسه تعلیمی را برای آموزش کارکنان امور اقتصادی و فنی برای افغانستان ایجاد نموده است. ناروف اروپائیان و جامعه بین المللی را فراخواند تا از این مرکز که برای رفع نیازمندی های جاری افغانها به میان آمده اند وسیعا استفاده و حمایت نمایند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب