دوشنبه, سپتمبر 23, 2024
Homeمقالېدریبازی قدرت های جهانی و پیامدهای ان برای افغانستان

بازی قدرت های جهانی و پیامدهای ان برای افغانستان

محمد اکبر پیمان 

سفر وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به منطقه بخش ستراتیژی کلان ایالات متحده امریکا به خاطر ایجاد جبه مشترک علیه چین و روسیه می باشد. ستراتیژی منطقوی امریکا با کار امدن حکومت جدید در این کشور تغیر چشمگیری داشته و برخلاف ستراتیژی ریس جمهور اسبق این کشور میخواهد که علیه کشورهای چین و روسیه سیاست خصمانه را اتخاذ نماید. قابل یاداروی است که ریس جمهور اسبق امریکا با روسیه به این اندازه مخالفت نه داشت و تنها چین را دوشمن اصلی منافع امریکا میپنداشت. هدف عمده ی سفر لوید جیمز آستین، وزیر دفاع امریکا به هندوستان دعوت کردن این کشور به  پیوستن به اعتلاف علیه روسیه و چین به رهبری امریکا میباشد ولی هندوستان تا کنون  حاضر به پیوستن به این اعتلاف نه شده است. هندوستان نه میخواهد علیه همسایه قدرتمند خو (چین) و دوست دروان جنگ سرد  (روسیه) قرار گیرد چون که این اقدام میتواند منافع هندوستان را در منطقه در دراز مدت به خطر جدی مواجه نماید. از سوی دیگر هندوستان با پاکستان مشکلات تاریخی دارد و این دو کشور بر سر مسله کشمیر چندین بار علیه یکدیگر تاختند. مداخلات اشکار پاکستان در افغانستان و چشم پوشی غرب به خصوصا ایالات متحده امریکا از این مداخلات بخش بازی سیاسی ایالات متحده می باشد که میخواهد از ان به حیث ابزار فشار علیه کشورهای مختلف به خصوصا هندوستان به خاطر پیوستن به این اعتلاف استفاده کند. 

امریکا، روسیه،‌ پاکستان و ترکیه در نشت مسکو ظاهراّ با برگشت امارت اسلامی طالبان در افغانستان مخالفت نموده اند ولی پس پرده بازی دیگر در جریان است. سیاست کنونی جهان سیاست داد و گرفت است ، به نظر میرسد که لوید جیمز آستین وزیر دفاع امریکا به هندوستان هوشدار داده است که در صورت نه پیوستن به اعتلاف جدید به رهبری امریکا این کشور افغانستان را ترک خواند و درد سری کلان را برای هندوستان (طالبان +پاکستان ) پشت سر خواهد گذاشت. در نشت مسکو در گفتگوهای غیر رسمی حتی از فرستان عساکر نهگبان صلح به افغانستان تذکر به عمل امده است که این عمل به هیچ صورت برای هندوستان و در صدی کلان مردم افغانستان پزیرفتنی نیست. 

 این در حالی است که حکومت فعلی افغانستان به مشکلات شدید داخلی و فشارهای رزو افزون خارجی دست و پنجه نرم میکند. ریس جمهور کشور محمد اشرف غنی در این اواخر کوشش کرده است که برای ایجاد اجماع داخلی  سیاسیون کشور را به خود نزدیک نماید. تقرر اقای محقق به حیث مشاور ارشد ریس جمهور بخشی از تلاش های ایجاد اجماعی سیاسی در این کشور می باشد. ولی موضوع سرنگونی چرخبال ارتش توسط افراد علیپور صدمه بزرگ برای ایجاد این اعتلاف تلقی میشود و فشار را بر محمد اشرف غنی افزایش میدهد. برکنار کردن وزیر داخله کشور که از افراد نزدیک به داکتر عبدالله (سهمدار ۵۰ در صدی حکومت فعلی)  میباشد بر این تنش ها افزوده است. 

سفر اعلان ناشده وزیر دفاع امریکا از هندوستان به کابل به تعقیب نامه وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به محمد اشرف غنی ابزار دیگرفشار بر حکومت اقای غنی تلقی میشود.  اقای آستین در دهلی به خبرنگاران اظهار داشت که حکومت ریس جمهور بایدن تا اکنون در مورد خروج عساکر امریکا تا اخر ماه می سال ۲۰۲۱ تصمیم اتخاذ نه کرده است. از سوی دیگر طالبان هوشدار داده است که در صورت عدم خروج نیروهای امریکایی تا زمان تعین شده این گروه حملات و جنگ را علیه نیروهای خارجی از سر میگیرد. از سوی دیگر  سیگار در یک گذارش گفته است که در صورت خروج عساکر ایالات متحده امریکا و ناتو حکومت این کشور با خطر سقوط مواجه است که یک زنگ خطر برای افغانها تلقی میشود. افغانهای که ۴۲ سال است قربانی میدهد و قربانی بازیهای سیاسی کشورهای قدرتمند و همسایه های حریص شده اند. افغانها با خطر جدی از دست دادن درست اوردهای ۲۰ ساله مواجه هستند و در صورت که سیاسیون این کشور از تعقل کار نه گیرد احتمال تکرار احوادث دلخراش دهه نود میلاد افزایش میابد. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب