یکشنبه, سپتمبر 22, 2024
Homeمقالېدریهدف از افزایش حملات هدفي چیست؟

هدف از افزایش حملات هدفي چیست؟

منبع: میامی هرالد

نویسنده : رحیم فایز

مترجم : سید جمال اخگر

افغانستان – کابل: روز دوشنبه در گزارش دیده بان ایالات متحده آمده است که حملات طالبان در کابل پایتخت افغانستان در حال افزایش است. طالبان مقامات دولتی ، مسئولین جامعه مدنی و روزنامه نگاران را بدون تمایز ترور می کنند.

این در حالیست که دولت بایدن قصد دارد توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان را که در ماه فبروری گذشته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد ، بازنگری کند.

درین گزارش آمده است که حملات آغاز شده توسط طالبان در سراسر افغانستان طی سه ماه آخر سال 2020 نسبت به سه ماه قبل کمتر بوده است ، اما با توجه به ارقام ارائه شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان، از حملات طالبان طی سه ماه اخیر سال 2019 فراتر رفته است.

این گزارش به نقل از نیروهای ایالات متحده می گوید: “حملات طالبان در شهر کابل نسبت به سه ماه قبل افزایش یافته است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، معروف به « سیگار» میلیارد ها دالر مصارف ایالات متحده در جنگ افغانستان را نظارت می کند.

گروه طالبان در ماه دسامبر موجی از حملات را در افغانستان بخصوص ولایات بغلان و ارزگان که دو روز را در بر گرفت براه انداختند که در نتیجه آن حداقل 19 نیروی امنیتی افغان کشته شدند.

در کابل ، یک بمب کنار جاده ای به یک وسیله نقلیه برخورد کرد و دو نفر را زخمی کرد و یک سارنوال مورد سوء قصد هدفمند قرار گرفت و کشته شد.

«سیگار» و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان ، از اول اکتوبر تا 31 دسامبر سال گذشته تعداد تلفات غیر نظامیان را حدود 2586 تن گزارش داد که 810 تن آن کشته و 1،776 تن دیگر آن مجروح شده است.

درین گزارش آمده است که تلفات ناشی از ماین های خود ساخت در سه ماه اخیر تقریباً 17 در صد افزایش یافته است که بیشتر آن را ماین های «چسپکی» یا مقناطیسی دست ساز تشکیل می دهد.

با وجود خشونت های مداوم ، تلفات در سراسر افغانستان در سه ماه آخر سال 2020 نسبت به سه ماه قبل 14 در صد کاهش یافته است. در این سه ماه های زمستان ، که معمولا جنگ فروکش می کند ، تعداد تلفات فوق العاده بالایی را شاهد بودیم.

ایالات متحده از زمان هجوم به افغانستان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 و سرنگونی طالبان که کشور را در دست داشتنند و به اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده پناه داده بودند ، حامی اصلی دولت افغانستان بوده است.

ایالات متحده هنوز هم سالانه حدود 4 میلیارد دالر برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان هزینه می کند.

ارتش آمریکا در اوایل ماه جاری گفته بود که به هدف کاهش تعداد سربازان در افغانستان به 2500 نفر رسیده است.

فرماندهان ارشد نظامی آمریکا نسبت به اظهارات طالبان برای صلح تردید دارند ، هرچند آنها گفته اند که می توانند ماموریت خود را در افغانستان با همین 2500 تن نیرو به انجام برسانند.

جان اف اسپکو ، بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان گفت :” طوری که نهاد های آمریکایی به کار خود در افغانستان ادامه می دهند ، مهم است که ایالات متحده و سایر اهدا کنندگان نظارت موثر بر هزینه دالر و برنامه های خود داشته باشند”

به گفته بانک جهانی ، فساد در وزارتخانه های دولت افغانستان بیداد می کند ، و باعث ایجاد فاصله میان دولت و مردم ، ناامیدی کشور های کمک کننده شده است و طبق گزارش بانک جهانی ، میزان فقر در این کشور بیش از 72 درصد رسیده است.

همچنین ، گزارش های اخیر آژانس کمک بین المللی گفته است که بیش از نیمی از مردم افغانستان فقط برای زنده ماندن در سال 2021 به شدت به کمک نیاز دارند.

فساد بی امان ، بیشتر افغان های گرفتار درگیر جنگ و فقر را علی رغم میلیاردها دالر کمک بین المللی ، به حالت رفت بار رسانیده است.

طبق گزارش ، در پایان سال 2020 ، نرخ بیکاری در افغانستان به 37.9٪ افزایش یافته ، در حالی که در سال 2019 ، نرخ بیکاری 23.9٪ بود.

نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در اوایل این ماه مذاکرات صلح را در قطر ، کشور عربی خلیج فارس که شورشیان طالب در آنجا دفتر دارند ، از سر گرفتند.

گفتگوهای که گاهی متوقف و گاهی ادامه پیدا می کند برای پایان دادن به دهه ها درگیری است اما ناامیدی و ترس از اوج گرفتن خشونت اخیرا افزایش یافته است و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می دانند.

به گفته ارتش ایالات متحده ، حملات هوایی آمریکا در سه ماه آخر سال 2020 افزایش را نشان می دهد زیرا نیروهای آمریکایی از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی دفاعی می کنند.

اما به گفته این نیرو ها از زمان امضای توافق نامه طالبان-ایالات متحده ، نیروهای آمریکایی حملات تهاجمی علیه طالبان را متوقف كرده اند.

کاخ سفید می گوید که جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن ، هفته گذشته در یک تماس تلفنی به حمدالله محب همتای افغان خود گفت که دولت جدید توافق نامه فبروری بین ایالات متحده و طالبان را “بررسی” می کند.

سخنگوی ارشد پنتاگون ، جان کربی ، هفته گذشته گفت که ایالات متحده به تعهد خود در قبال توافق برای خروج کامل نیروها پایبند است ، اما در این توافق نامه همچنین از طالبان خواسته شده است تا روابط خود را با القاعده قطع کرده و خشونت را کاهش دهند

کاری که به گفته بسیاری از مقامات آمریکایی صورت نگرفته است.

در گزارش سیگار آمده است که قدرت دفاعی مجاز نیروهای دفاعی افغانستان فعلا به 208،000 نفر کاهش یافته است. در حالیکه سالها تقریباً 227،000 بود.

ناتو میگوید که ، نیروهای ویژه افغان در سه ماه آخر سال 2020 بیشترین تعداد عملیات زمینی را انجام داده اند.

1،152 عملیات زمینی تقریباً دو برابر تعداد عملیات انجام شده در مدت مشابه سال گذشته بود ، که 4٪ افزایش را نسبت به سه ماهه قبل را نشان می دهد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب