چهارشنبه, مې 1, 2024
Home+توجه بی حد و حصر ما به داعش "موفقیت" آن تلقی می...

توجه بی حد و حصر ما به داعش “موفقیت” آن تلقی می گردد

نویسنده: الکساندر کنیازیف. شرق شناس، پروفیسور پوهنتون/ دانشگاه دولتی روابط بین المللی مسکو (مربوط وزارت خارجه فدراسیون روسیه )
ترجمه : غ. ج.

تصور آنکه داعش هر سو راه دارد و اینکه همه، یا نزدیک به اکثریت گروه های تندرو مسلح اسلام‌گرا داعش زده شده اند جدا مبالغه آمیز است. وسعت حضور داعش در شمال افغانستان قابل بحث، عوامل اثبات آن ضعیف بوده و باعث گمانه زنی ها پیرامون حضور و در کل ظرفیت داعش می گردد.

باید درک نمود که گروه های تروریستی در شمال افغانستان انبوهی از دسته های متنوع بوده و در بطن خویش بیشتر گروپ کوچک که در غالب موارد در یک دیگر ادغام می شوند، ائتلاف های یک روزه تشکیل می دهند، و گاهی هم در تقابل در برابر یک دیگر قرار می گیرند.

تلاش ها برای برچسپ زدن داعش بالای این گروه ها در حال حاضر مد شده، به سادگی و بدون تکلیف پذیرفته می شوند. لیکن، اینگونه تلاش‌ها نه تنها فاقد بنیاد های جدی اند، بلکه تصویر واقعی از تهدیدها و چالش های واقعی امنیتی را مخدوش می سازد.

عامل حضور “داعش” در افغانستان ابزار فعال دست کاری های بازیگران خارجی، حکومت ها و سرویس های اطلاعاتی وغیره گردیده است. این عامل زمانی مشهود گردید که آزمایش تشکیل “خلافت اسلامی” در اراضی مشخص کشور های خاور میانه شکست خورد و به دنبال آن تمام ماجرای ” موفقیت داعش” قطعا به تاریخ سپرده شد؛ لیکن کلیشه ها کمافی السابق زنده بوده و برای استفاده مناسب اند.

در عین حال، تهدید های واقعی را در هر کشور هسته های که بطور مستقلانه تغيير محتوا می دهند و بدون شک تحت تاثیر شدید داعش استند، ایجاد می نمایند.

برگشت جنگجویان آسیای مرکزی به کشور های متبوع شان ( مراد نویسنده برگشت از خاور میانه است. روند برگشت تقریبا از سال ۲۰۱۶ شروع گردید) بخش مهم این تهدید ها و خطرات را تشکیل می دهد؛ این در حالیکه دینامیک توانائی پرتاب عناصر داعشی از افغانستان و پاکستان به اراضی کشور های آسیای مرکزی در سطح مقرب به صفر بوده یا به طرف صفر می رود. تهدید مستقیم از طرف “جنگجویان کهنه کار” داعش که منشه ی آسیای مرکزی دارند ( به شمول برنامه های از قبیل ” ژوسان”، “”مهر” وغیره) در حال حاضر محتوای محدود داشته، لیکن در صورت بروز ظرفیت افراط‌ گرائی توام با خشونت که ریشه در شرایط داخلی هر کشور حوزه آسیای مرکزی دارد، می تواند افزایش یابد.

قابل ذکر است که برگشت این جنگجویان به کشور های منطقه از طرف غرب حمایت می شود، چیزیکه باید در خور دقت و تأمل باشد…

داعش در فضای رسانه ای به علت آن حضور دارد، چون ما در باره آن سخن می زنیم، و اغلبا توجه بی حد و حصر ما به داعش موفقیت آن تلقی می گردد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب