شنبه, سپتمبر 21, 2024
Home+یکبار دیگر پیروزی ده برشهر درافغانستان

یکبار دیگر پیروزی ده برشهر درافغانستان

نوراحمد خالدی
میگویند ما چهل کشور را در افغانستان شکست دادیم و اشغال افغانستان را ختم کردیم! باید پرسید که آیا موجودیت 2500 عسکر خارجی در مقابل 250 هزار عسکر افغان تصویر یک مملکت اشغالی است؟ در پنج سال گذشته حتی یک امریکایی واروپایی در افغانستان کشته نشده بود حتی یکبار هم طالبان با امریکاییها، انگلیسها وامثالهم جنگ نکرده بودند. تمام جنگ با اردو، پولیس و مردم بیچاره عادی افغانستان بود نه با خارجی. باید پرسید که در پنج سال گذشته چندبار طالبان بالای میدانهای هوایی بگرام، قندهار، شیندند و مزارکه پایگاهای خارجیان بودند حمله کرده بودند؟
شکست امریکا درافغانستان شکست استراتیژی سیاسی-نظامی امپریالیستی آنها در جهان است مانند شکست در سوریه، در عراق، در ویتنام.
پیروزی طالبان پیروزی ارزشهای ده بالای ارزش های شهر در افغانستان است. غلبه موقتی تفکر دهاتی بر تفکر شهری است. مانند پیروزی بچه سقاو در سال 1929، پیروزی مجاهدین در سال 1992 و حالا پیروزی طالبان در سال 2021!
در افغانستان بیش از چهل هزار ده وجود دارد. در چهل و دوسال گذشته اول مجاهدین و متعاقبا طالبان به کمک پاکستانیها دهات افغانستان را به زور تفنگ از تمام امکانات تعلیم وتربیه باز داشتند و دهات را از درس خوانده ها خالی کرده شصت فیصد نفوس کشور یا در حدود 24ملیون نفر رادر تاریکی وجهالت قراردادند. این حالت به آنها فرصت داد که با لشکر سیاه جهل به کمک همه جانبه استخبارات و اردوی پاکستان به عقب دروازه های شهر ها برسند.
متاسفانه درشهرها هم سیاسیون فرصت طلب فاسد، سرمست از قدرت کاذب، با کوبیدن پیهم دهل پشتون ستیزی، افغان ستیزی، قومیگری، جدایی طلبی، خراسان خواهی، فدرال خواهی، بحران انگیزی، دری ستیزی، تاریخ ستیزی، ملت ستیزی، ملی ستیزی ومخالفت مکرر با پروسه های دموکراسی و نتایج انتخابات و با کسب اجباری سهم 50/50 در دولت با تایید امریکاییان، سلسله مراتب راپوردهی اداری و نظامی را برهم زده همه روزه به تضعیف دولت مشغول بودند.
در چنین شرایط نامطلوب داخلی، امریکاییان نیز با عقد معاهده صلح با طالبان ووعده دولت جدید اسلامی به آنها، گلم را از زیر پای دولت افغانستان جمع کردند.
آیا در چنین یک حالتی میتوان تعجب کرد که چرادولت بدست طالبان افتاد؟

5 COMMENTS

  1. این کشور را در اصل همین به اصطلاح چیزفهم ها، که با هیچ حکومت و رژیمی توافق و معاونت نکرده اند، خراب کرده اند. این به اصطلاح چیز فهم ها هر چیز مینویسند، انتقاد مفت میکنند، تخریب میکنند، مشوره های میان تهی و غیر کارآمد میدهند و اما در عمل هیچ کاری از دست شان ساخته نیست. چون هیچ بدیلی را برای حکومت لندغرها نداشتند، پس طبیعی است که پس از بیست سال مبارزهٔ مسلخانه طالبان را عوض کرد. بسیاری از مردم با احساس کشور تامین صلح سراسری، راندن اشغالگران خارجی و لندغران داخلی را یک عمل با ارزش و نیک تلقی نموده و آنرا بسیار مهم ارزیابی میدانند. کشور را هیچ کشور و قوتی نمیتواند اشغال کند و باید بانیم که بهانه و حیله های امپریالیزم خون آشام هرگز خاتمه نخواهد یافت.

  2. در آمدن طالبان و تاسیس امارت قرون وسطائی آنها هم سیاسیون فاسد کشور و هم ملت گوسفندی و در خواب غفلت ما هر دو مساویانه مسئول بوده.

    وقتی میز های تلویزیونی ، ویب سایت های افغان‌ها در داخل و خارج و نشرات چاپی و الکترونیکی را مشاهده نمائیم درجن ، درجن کارشناسان ، نویسندگان، و چیز فهمان که خود را جامع الکمالات دانسته به همدیگر تن نمی دهند ولی هر کدام بعوض دفاع از منافع علیای وطن و مردم ، که منافع همه را در بر می‌گیرد ، ۲۴ ساعت در پی ایجاد نفاق و شقاق در جامعه و تأمین منافع قومی گروهی و شخصی خویش اند.

    از جانب دیگر مردم ما نیز با چشم و گوش بسته هنوز هم دنباله رو همان چند نفر جنگسالار و اجاره دار قومی که تا کنون بار ها امتحان خویشرا داده اند بوده و بیدون کار گرفتن از عقل و خرد گوسفند گونه از همان رهبران فاسد اطاعت نموده لذا کشور ما با داشتن چنین سیاسیون فاسد، خودخواه و قومگراء و مردم گوسفندی مستحق و سزاوار همچو نظام قرون وسطائی تحت نام « امارت اسلامی طالبان » بوده ، چرا چنین نظامی قرون وسطائی در دیگر کشور اسلامی وجود ندارد ؟؟؟
    آیا ممکن است بطور مثال در ترکیه، مصر ، دوبی، مالیزیا و حتی پاکستان یا سعودی گروهی حرئت ایجاد چنین ادارهٔ را نمایند نمایند همین سیاسیون فاسد و ملت گوسفندی و همین نظام طالبانی در پشتو متلی داریم که می‌گوید ، (هماغه غر هماغه کربوړی ) .

  3. آقای خالد؛ جملات بی ربط و فاقد خردورزی در نوشته تان را دریافتم، متعجب شدم که با و جود کهن سال بودن تان هنوز مطالعه دقیق از جامعه افغانی ندارید و با بینش نحیف و عوامفریبانه مینویسید. ثانیا شما نسبت ضعف عقلانیت تمامی پیروزیهای هم میهنان خود مرتبط به کشور اجنبی ساخته اید و در جستجوی حقایق دارید طفره میروید. شما در دو دهه اشغال چرا خاموش بودید؟

  4. محترم احمد خان! در پناه ایزد متعال باشید اما بعد جخت مزید معلومات برایتان سفارش کتاب (د افغانستان د جهاد داستان) نوشته احمد رضوان تارړ بتاسی از روایات کرنیل امام (سلطان امیر تارړ) تر جمه پشتو از علی یوسفزی حتما مرور نمایید بالاخص صفحات ۵۵ الی ۸۰، انشاالله خیلی چیزها برایتان روشن خواهند شد.

  5. جناب آماج؛ مه در جریان مصایب و پیشامدها بسر برده ایم، چشمدید مه و دوستانم برایم بسنده است، هیچ ضرورت به چرندیات اشخاص و افراد مثل رضوان نه دارم. محترم رضوان اگر فهم و برداشت سالم از دوست و دشمن مصالح ملی افغانستان میداشت، ماموریت سخنگوی یک جاسوس فخر فروش و «صاحب جهنم» را درمقابل مزد چندصد دولری به عهده نمی گرفت. طالب شاید متخصص نباشد …، لیک به عقیده و میهن مه و تو و سایر هموطنان خویش متعهد است، مفسد نیست. بیست سال گوشنه و توشنه در ده و دشت خوابید، مگر شپژ پکول مسعودی را بالای شهروندان نه فروخت، سینه خانمهای افغان را ذریعه برچه کلاشنکوف قطعه قطعه نه کرد، در کله انسانها میخکوبی یاد ندارد…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب