پنجشنبه, مې 9, 2024
Homeمقالېدریمطبوعات در افغانستان نیازمندن حمایت مردم و دولت| میلاد باور

مطبوعات در افغانستان نیازمندن حمایت مردم و دولت| میلاد باور

۱ مطبوعات در افغانستان نیازمندن حمایت مردم و دولت؛ برای حفظ ارزش‎های دیموکراتیک و حقوق بشر

۲ افغانستان؛ بقای آزادی بیان و ارزش‎های حقوق بشری در گرو حمایت دولت و مردم

با کار آمدن نظام دیموکراتیک در کشور، رسانه‌ها نیز کارشان را به عنوان یک اصل مهم نظام دیموکراتیک برای آزادی بیان آغاز کردند. در کوتاه‌مدت به سرعت پیش رفتند تا جای که در منطقه این دست‎آورد چند دهه‌ی نظام دیموکراتیک افغانستان نظیر نداشته است. اما این دست‌‎آورد باید حفظ شود، رسانه‎ها در افغانستان در سخت‎ترین شرایط کار کردند و هنوزم با ته و بلندی‌ها ادامه می‎دهند، از تهیه‎ی گزارش خط نخست نبرد تا پرده‌برداری فساد و ناهنجاری‎های جامعه، و در کنار آن به مسایل آگاهی عامه سرگرمی و آموزش نیز پرداختند.

رسانه‎ها باید آزاد باشند، با آزاد بودن آن، آزادی بشر تضمین شده می‎تواند، خاموش بودن صدای رسانه و خبرنگار به خاموشی یک جامعه محسوب می‎شود، آزادی رسانه‎ها دلیلی است بر ادامه‎ی نظام دیموکراسی در کشور‎ها، خبرنگار و رسانه باید حق داشته باشند تا از خشونت علیه زنان و اطفال گزارش تهیه کنند، هم‌چنان رسانه‎ها باید این حق را داشته باشند تا از نا‌هنجاری‎ها و فساد در نظام و جامعه، پرده‌برداری کنند. 

اما چرا تا اکنون این اصل و ارزش میان جوامع مطرح و شناخته نشده است، هنوزم رسانه‎ها تحت تاثیر اید‎یالوژی‎ها و سیاست‎های آمرانه‎ی دولت‎ها و قدرت‎مندان قرار می‎گیرند، خبرنگاران هنوزم تهدید، ترور و آزادی‎های‎شان سلب می‌شوند؟! بیش‌ترین خبرنگاران در چین و عربستان زندانی اند. افغانستان هم از این امر مسثنا نبوده و سال ۲۰۱۸ خونین‎ترین سال برای خبرنگاران افغان خوانده شد و در چهار ماه اخیر هفده ‎تن از خبرنگاران افغان کشته شده‎اند، هنوزم خبرنگاران درکشور امنیت شغلی و اقتصادی ندارند، در واپسین سال‎ها از نزدیک به چهارصد رسانه‎ای که در افغانستان فعالیت می‎کند، چهل رسانه به دلایلی‎ مختلفی به ویژه نبود شرایط مناسب اقتصادی و امنیت مسدود شده‎اند و در آخرین روز‎ها در جریان اپیدمی و بحران جهانی کرونایی، اکثر کارمندان رسانه‎ای شغل‎های شان را از دست داده‎اند، تهدید بررسی نشدن قضایایی بعد از قتل و حمایت خانواده‎های خبرنگاران هنوزم به عنوان یک چالش جدی و نگران کننده، سد ‎راه خبرنگاران افغان وجود دارد.

و حالا چالش و پرسش بزرگ و مهم دیگر این‎که، بعد از صلح با طالبان سرنوشت رسانه‎ها به ویژه خبرنگاران زن چی خواهد شد، مطرح می‎شود. 

خبرنگاران در افغانستان، صلح می‎خواهند اما با حفظ دست‎آورد‎های مهم شان برای آزادی بیان و رشد مطبوعات با در نظر داشت تساوی جنسیتی، طبق گفته‎ها و چشم دید‎های خبرنگاران افغان حاضر در دوهه و گفتگو‎های صلح؛ طالبان آزادی بیان را اجازه داده‎اند اما با شرایط خاص و در گفته‎های غیر مستقیم و با عدم تعهد خاص‎شان به این مسله که این نگرانی‎ها را برای بقای رسانه‎ها و به ویژه کارمندان زن در رسانه‌های کشور ایجاد کرده است. 

هنوزم که دیموکراسی در کشور تازه نفس است و نیاز برای رشد و بقا دارد موجودیت رسانه‌ها امر حتمی است، خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور در هر شرایطی کنار دولت و ملت قرار گرفته‎اند و رسالت خود را انجام داده و می‎دهند، برای حفظ ارزش‎های حقوق بشری، آزادی بیان و نظام دیموکراسی، حفظ و بقای رسانه‌ها مهم است، هم دولت و هم مردم مسوولیت دارند تا در کنار رسانه‎ها و خبرنگاران ایستاده شوند و با تعهد خاص حمایت شان را اعلام کنند تا باشد رسانه‎ها در امر اطلاع‎رسانی، حل بحران و چالش‎های موجود در ساحه‌ی مسوولیت شان در جامعه متعهدَ‎تر از گذشته عمل کنند. جامعه‎ی رسانه‌ا‎ی در افغانستان اگر تهدید شدند، اگر دچار بحران‎های اقتصادی شدند، اگر کارمندان رسانه‎ای کشته، زخمی و بی‎سرنوشت شدند. فقط برای حفظ آرمان‎های آزادی خواهی در کشور بوده است و هنوزم ما متعهد به این ارزش‌ها هستیم و خواهیم ماند. هم اکنون هزارن تن از نسل دانشگاهی در حال فراگیری علم و هنر روز‎نامه‎نگاری است تا این کاروان پرماجرا توقف نکند و به تعهد و خوش‎بینی که به نتیجه‎ی کارمان داریم هنوزم ادامه می‎دهیم و در راه هستیم. ولی ما به حمایت مردم و دولت خود نیز نیازمندیم. 

میلاد باور

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب