دوشنبه, سپتمبر 16, 2024
Homeمقالېدریشکست نظام ها در افغانستان| زهرا پوپل

شکست نظام ها در افغانستان| زهرا پوپل

افغانستان کشور محاصره در خشکی بین آسیای میانه و آسیای جنوبی است. این کشور در فاصله بین آسیای شرقی و آسیای غربی (خاورمیانه) می‌باشد. همسایگان افغانستان، ایران در غرب، پاکستان در جنوب و شرق، تاجیکستان  و ازبکستان و ترکمنستان در شمال و چین در شمال شرقی هستند. افغانستان دارای ۶۵۲٬۸۶۰ کیلومتر مربع پهناوری، چهل و یکمین کشور وسیع دنیا است و جمعیت آن حدود ۳۵ میلیون نفر است و یا بیشتر از آن می‌ رسد اما  جمعیت شناسان تحقق درست را در این پديده انجام نداده است که آن را در رتبه سی و هفتم کشورهای دنیا قرار می‌دهد. پایتخت آن کابل و بزرگترین شهر آن است. و دارای آب وهوای معتدل رسوم فرهنگ های مختلف ، نژاد های مختلف ، زبان های مختلف را در خود جا داده است این کشور در محل عناصر جغرافیایی یعنی قلب زمین قرارگرفته که آسیای شرقی، آسیای جنوبی، آسیای غربی و آسیای میانه را به هم وصل می ‌کند. از روزگار باستان، این سرزمین شاهد فتوحات نظامی بسیاری از جمله توسط مادها و هخامنشیان، سلوکیان، شاهنشاهی موریا، اشکانیان، شاهنشاهی کوشانی، ، ساسانیان،  تانگ، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، چنگیزخان مغولستان، تیموریان، امپراتوری درانی بوده‌ است تاریخ سیاسی دولت مدرن افغانستان با سلسله درانی ها در سده ۱۸ میلادی آغاز شد. .  پایتخت آن در سال ۱۷۷۴ توسط تیمورشاه درانی از قندهار به کابل منتقل شد تمیورشاه به سه دلیل پایتخت را از قندهار به کابل منتقل داد ۱ آب هوای مناسب ۲ کابل با داشتن امپراطوری بزرگ ۳ مخالف بودند سایر اقوام پشتون که در قندهار زیست داشتند افغانستان کشور که در آسیای میانه قرار دارد مدت خیلی وقت می‌شود که در آنجا جنگهای پی درپی رخ می‌دهد و باعث تجاوز جغرافیایی کشور های که سود منفعت شان است قرار میگیرد. یکی از علل ضعف حکومت افغانستان پایدار نبودن حکومت ملی است حکومت ناپایدار باعث برهم خوردن وضع اقتصادی،  اجتماعی، فرهنگی، سیاسی می‌شود زیرا هر جامعه وابسته به  اقتصاد و سیاست است زیرا دانشمندان پی برده است که سیاست مبنا اقتصاد است و اقتصاد سازماندهنده سیاست است .

ضعف دیگر از حکومت افغانستان قوم پرستی ویا مذهب پرستی است: که  سالها می‌گذرد جامعه افغانستان با این آیین مزخرف سرکار دارد و فضای امن جامعه را خود افراد جامعه برهم میزند فرق بین اقوام، نژاد ،افراد ،مذهب ، رسوم را به میان می آورد. افغانستان کشوری است افراد که در جامعه کنونی افغانستان زندگی دارند از ملت فرار می‌کنند و نزاع اختلاف تفرقه  میان اقوام ها می اندازد.

ضعف دیگر حکومت ضعیف بودن حاکمیت و نداشتن سیستم حاکميت و حکومت: یکی از مهم ترین علل ضعف کشور افغانستان به حساب می آید که خیلی ها از آین حقیقت چشم پوشی می‌کند و اصلا مسله مهم حساب نمیکند سرزمین را برای منفعت شخصی معامله می‌کند جامعه را برای جاهلان می‌گذارند . حکومت آنها فرد محوری است زیرا که حکومت اگر فرد محوری باشد آن کشور هیچگاه به سلطه قدرت و اوج کامیابی قرار نمی‌گیرد زیرا نظام های که در حدود ۵ سال تشکل می‌دهد با تحولات  حکومتی همه نظام ها برهم می‌خورد و نظام قاعده های جدید را ارائه می‌کند.

علل ضعف دیگر نداشتن پوهنتون های دولتی: جامعه که در آن علم در اولیت قرار گیرد و برای دانشجویان هر خواسته های تحصیلی فراهم شود بیدون شک کشور به زود ترین فرصت رشد می‌کند زیرا سلاح کشور های غربی علم شان است نه زور نه قوم پرستی. در افغانستان ما شاهد کمبود از نهاد های دولتی و دانشگاهی دولتی هستیم  که  حدود ۹۹٪ از شاگردان ۴۰٪ آن می‌تواند وارد دانشگاهی دولتی شود و باقی فیصدی از تحصیل باز ماند زیرا اقتصاد افغانستان رو به شکست است و هیچکسی قادر به پرداخت پول در دانشگاهی خصوصی نیست.

علل ضعف دیگر  امیتازندادن معلم ها: برای همه جهان آشکار است که همه افراد که به مقام های بالا و عالا رسیده است همه از برکت و زحمات معلمان گرامی است که در افغانستان اصلا به این نکته اساسی توجه نداشته اند.

علل ضعف دیگری اقتصاد ضعیف: اگر افغانستان را از دیدگاه اقتصاد مورد تجزیه تحلیل قرار دهیم همیشه در حالت نقصان ضرر بوده است زیرا که اصلا صادرات خاص برای سایر کشور ها و همسایه گان خود نداشته اند همیش اقتصاد افغانستان زیر تحت تاثیر کشورهای خارجی بوده و اقتصاد را صفر کرده است و کشور های خارجی افغانستان را  منت خویش قرار داده است.

علل دیگر ضعف نداشتن یک پارچه گی است: مشکل که در سراسر کشور ما افغانستان وجود دارد  و تضاد در بین هم دارند و دین مذهب را سمبول کامیابی شان میدانند.

نداشتن استخبارات وسیع: نداشتن استخبارات به اخبار و اطلاعات محرمانه‌ی سیاسی، نظامی و امنیتی گفته می‌شود که در انحصار دولت است که وظیفه آن حفظ مرز‌های فکری-عقیدتی، دست‌یابی به اطلاعات دشمن و حفظ اطلاعات محرمانه دولت خویش، جلوگیری از اقدامات خصمانه دشمن، تأمین امنیت شهروندان، پوشش و حمایت از دیپلوماسی و سیاست خارجی دولت و در نهایت پاسداری منافع ملی دولت در داخل و خارج از کشور می‌باشد به همین لحاظ  از لحاظ تفکر من (استخبارات مغز دولت است) در قدیم ها وقتی که دولت با دولتی دیگر اعلان جنگ می‌کردند در نبردها شکست می‌خوردند، اینها در این فکر فرو رفتند که علل شکست‌شان چیست؟ بالاخر دریافتند که آن‌ها از تصمیم‌گیری‌های نظامی و سیاسی دولت مقابل اطلاع ندارد و این باعث شد که دولت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات دشمن، دست به تشکیلات استخباراتی و جاسوسی بزنند.. این جمع آوری معلومات باعث می‌شود تا از هدف های دشمن آگاهی داشته باشیم در خیلی موارد استخبارات افغانستان شاید دست باز نداشته باشد، از طرف دیگر سیاست‌مداران قدرت‌مند در مسایل داخلی و خارجی امنیت ملی دخالت می‌کنند و این باعث شده است که این ارگان مهم، سری و پیش‌تاز دولت در فعالیت‌های خود در تنگنا قرار گیرد از مهم‌ترین وظایف این ارگان دولت، حفظ امنیت شهروندان است، سازمان استخبارات افغانستان اگر امنیت و ثبات و نظم را در جامعه ایجاد نکند، پرستیژش به چالش کشیده خواهدشد.

1 COMMENT

  1. فرهیختهٔ گرامی ام زهرا جان پوپل با عرض ارادت ۸۴ سال! ببخشید که دیگر حوصله نیست و چشم هم یک چشم نیمکله! روی بعضی نوشته ها سرسری مرور میکنم، نوشتهٔ شما را پر از یک سلسله واقعیت ها یافتم یکی آن که:«ضعف دیگر حکومت ضعیف بودن حاکمیت و نداشتن سیستم حاکميت و حکومت: یکی از مهم ترین علل ضعف کشور افغانستان به حساب می آید که خیلی ها از آین حقیقت چشم پوشی می‌کند و اصلا مسله مهم حساب نمیکند سرزمین را برای منفعت شخصی معامله می‌کند جامعه را برای جاهلان می‌گذارند . حکومت آنها فرد محوری است زیر…..»، بلی ما مردم افغانستان در جهالت نگه داشته شدیم بعد از اولین حملهٔ غرب ۳۲۰۰ سال پیش بر بدخشان افغانستان امروزی! کتاب تحقیقی نسبتا تازه:1177 B.C.: The Year Civilization Collapsed is a non-fiction book و دور اسکندر خبیث که بر ما کبیر تحمیل شد و با دکترین پدرش که بر بیش از نصف اروپا سطه داشت و « مطفرق بساز و غالب شو» در آسیا از خود تفرقه اندازی را مقدونی ها و اروپایی ها پهن نمودند و جهالت کاشتند! ما بیدار نمیشویم برای اینکه استخبارات غرب ما را به بیدار شدن نمیگذارد…….غیر از…… من در خانهٔ سیاست و حکومت داری پیدا و رشد کردم، امید آخری ام اینست که اگر داخل «بریکس» شد یک راه نجات در پیش خواهد بود در غیر……! گلونهhttps://www.google.com.hk/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0TLeoyCpON00xYPQSNDQ0N1coyy9SSM4oyiwuKS0GAKvJCps&q=1177

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب