یکشنبه, سپتمبر 8, 2024
Home+تعیین یک ایران شناس کار کشته، بجای افغانستان شناس کهنه کار

تعیین یک ایران شناس کار کشته، بجای افغانستان شناس کهنه کار

رسانه های روسیه بتاریخ ۱۶ جولای سال روان خبر دادند: ضمیر کابولوف دیپلومات سابقه دارد اتحاد شوروی و فدراسیون روسیه که در سمت های گوناگون: مترجم سفارت، دیپلومات عادی در سفارت شوروی / روسیه، سفیر روسیه در کابل، رئیس دیپارتمنت دوم آسیای وزارت خارجه و هماهنگ ‌کننده امور افغانستان و سر انجام نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان ایفای وظیفه نموده اخیرا به علت کبر سن، پا گذاشتن به سن هفتاد سالگی از مقام رئیس دیپارتمنت دوم آسیا برکنار و به تقاعد سوق گردیده است.

عده ای از کارشناسان مسایل سیاست خارجی، ضمیر کابولوف را معمار سیاست معاصر افغانی روسیه نامیده اند.

ریاست دوم آسیا در چهارب دستگاه دیپلوماسی روسیه، به شمول روابط با افغانستان امور مربوط به مناسبات خارجی اینکشور را با کشور های چون ایران، هند، پاکستان، نیپال، بنگلادیش، سریلانکا و جمهوری مالدیف نیز پیش می برد.

جانشین ضمیر کابولوف (فعلا در مؤقف سرپرست) دیپلومات سابقه دار و ایران شناس مسلکی و مطرح روسیه به نام ماکسیم اناتولیوویچ بارانوف تعیین گردیده است. ماکسیم بارانوف به زبان فارسی با لهجه ایرانی تکلم می نماید و تجربه فراوان کار با این کشور را دارد.

ماکسیم بارانوف در سفارت خانه روسیه در افغانستان و ایران به حیث دیپلومات، جنرال قنسول روسیه در شهر رشت ایران (این شهر در سواحل بحیره کسپین موقعیت دارد) ایفای وظیف نموده است. بارانوف طی سال های اخیر به حیث معاون کابولوف در دیپارتمنت دوم آسیا و آمر دیسک ایران و هماهنگ کننده مناسبات با ایران کار می کرد. معلومات دست داشته حاکیست که ماکسیم بارانوف تمام زندگی مسلکی خود را وقف تأمین روابط روسیه با ایران در عرصه های مختلف نموده است.

قابل ذکر است که ضمیر کابولوف کمافی السابق در مقام نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و مشاور وزیر خارجه باقی مانده است.

آندری سیرینکو، مدیر مرکز مطالعات پالیسی های افغانستان(روسیه) در رابطه به برکناری کابولوف دیدگاه ذیل را ارایه داشته است:

“ناظرین دقیق توجه نمودند که برکناری کابولوف اندکی پس از آن صورت که مسوول یکی از ادارات دیگری روسیه که در تدوین سیاست افغانی کرملین نقش دارد مدتی پیش برطرف گردید. به ګمان اغلب همه ای این برکناری ها در پیوند با همدیګر قرار داشته و بیشتر به ماجراهای سرگرم کننده بین الاداری شباهت دارد : عده می روند، دیگران میایند…”

هنوز دشوار است گفت که تغییرات کادری در ساختار دستگاه که تعیین سیاست روسیه را در رابطه به افغانستان به عهده دارد مسبب تحول محتوا در مرکز تصمیم گیری خواهد شد یا خیر.

آندری سیرینکو در ادا

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب