شنبه, مې 4, 2024
Home+جامعه تاریک در نبود زنان | زهرا پوپل

جامعه تاریک در نبود زنان | زهرا پوپل

چرا طالبان راه پیشرفت تعلیم را برای زنان منع دانسته اند؟

حذف زنان در جامعه چی بهره برای طالبان دارد؟

سرنوشت تاریک افغانستان به کدام سو روان هست؟

دلیل این همه دگرگونی‌ها در افغانستان کیست؟

طالبان مردمان اند که به داشتن غیرت افتخار می‌کند و رفتار غیر محترمانه با زن در  فرهنگ ‌و اخلاق اجتماعی برایشان جای ندارد. اما در حاکمیت طالبان بالای نیم پیکر جامعه چی می‌گذرد؟

حذف زنان از جامعه دارای تأثیرات بسیار زیان‌بار است. زنان به‌عنوان نیمی از جامعه و نیروی کار، نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه دارند. فرمان‌های طالبان علیه زنان، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را برانگیخته‌اند، اما رهبران این گروه بی‌توجه این واکنش‌ها، ضمن ادامه شلاق زدن زنان در ملاء‌عام، می‌کوشند محدودیت‌های بیشتری نیز وضع کنند. رهبران طالبان در پاسخ به اعتراضات مردم افغانستان و واکنش‌های گسترده را  در مقابل مخالف با زنان، هویدا کرده است و می‌گویند: رعایت شریعت طالبانی  برای آنان مهم‌تر از هر چیزی است و این فرمان‌ها نیز در راستای اجرای احکام اسلامی  شرعی صادر شده‌اند.زیرا که مغزهای آنها با آیده لوژی شریعت طالبانی سازگار است نه به این جامعه  امروزی .

در زیر برخی از تأثیرات منفی حذف زنان از جامعه را بررسی خواهم کرد:

  1. کاهش توانمندی‌های اقتصادی: حذف زنان از بازار کار منجر به کاهش توانمندی‌های اقتصادی جامعه می‌شود. زنان می‌توانند به‌عنوان کارگران، کارآفرینان و رهبران تجاری مؤثر باشند. بنابراین، با حذف آن‌ها، ظرفیت جامعه برای رشد و توسعه کاهش می‌یابد. و مسیر جامعه روشن رو به تاریکی می‌آورد‌. طالبان زنان را از شرکت در بسیاری از شغل‌ها و حضور در بازار کار منع کرد. زنان تحت فشار قرار گرفتند و از شغل‌های عمومی و خصوصی محروم شدند. مثال اینکه برگ های سبزِ درخت زرد شود سر انجام جز پیکر چوب هیچی باقی نمی‌ماند و پوسیده شود.

2.کاهش تعادل جنسیتی و عدالت اجتماعی: حذف زنان از جامعه باعث ایجاد نابرابری جنسیتی و کاهش عدالت اجتماعی می‌شود. حقوق و آزادی‌های زنان از جمله حق آموزش، حقوق برابر  در محیط کار و حق  در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی باید به طور کامل تضمین شوند. زیرا حدیثی نقل شده از پیامبر اسلام که «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَه». طلب علم بر تمام مردان و زنان مسلمان واجب است.

  1. کاهش سلامت روانی و فیزیکی: حذف زنان از جامعه می‌تواند منجر به افزایش مشکلات سلامت روانی و فیزیکی شود. عدم شرکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، ایجاد احساس ناتوانی و اضطراب را در زنان ایجاد می‌کند.و این باعث می‌شود که اثرات منفی بالای همه جوانان به خصوص دختران، را دارا باشد.و این بزرگترین صدمه روحی برای ایشان است.
  2. کاهش توانمندی‌های سیاسی: حذف زنان از فضای سیاسی باعث کاهش توانمندی‌های سیاسی جامعه می‌شود. شرکت زنان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و حکومتی، تنوع و برابری را تقویت می‌کند و به توسعه پایدار جامعه کمک می‌کند.اگر زنان در جامعه معدنی که زیست دارد فعالیت نداشته باشد و استعدادهایشان زیر چتر امارات اسلامی پنهان شود و از حقوق خود محروم شود نسل اینده هیچگاه به نفع جامعه افغانستان نمی‌باشد. زیرا استعدادهای زیادی  را سرکوب کرده اند.
  3. تمرکز بر تمدن و سنت: طالبان باور دارد که حفظ تمدن و سنت‌های قبلی آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. و این فرهنگ تمدن برای انها روحیه قدرت می‌بخشد. برای آن‌ها، شرکت زنان در فعالیت‌های عمومی و تحصیلات بالا، می‌تواند به تغییرات فرهنگی و تمدنی منجر شود که باورهای آن‌ها را تهدید می‌کند.و این دلیل باعث می‌شود که ریشه اصلی طالبان را نابود کند. و تمدن و قانونی طالبانی را را زیر سوال ببرد.
  4. کنترل بر قدرت: ممکن است طالبان برای حفظ قدرت و کنترل بر جامعه، تصمیم به محدود کردن حقوق زنان گرفته باشند. با کاهش حقوق زنان و محدود کردن شرکت آن‌ها در امور عمومی و تحصیلات، طالبان می‌تواند بر قدرت و نفوذ خود در جامعه تأکید بیشتری داشته باشد.و اینده سیاه را برای نسل بدی هدیه دهد‌.
  5. نگرانی درباره نگرانه‌های امنیتی: طالبان به دلایل امنیتی نیز ممکن است به تحریم‌هایی علیه زنان روی آورده باشد. آن‌ها ممکن است باور داشته باشند که شرکت زنان در فعالیت‌های عمومی، می‌تواند به آسیب امنیتی و ناامنی در جامعه منجر شود.به همین دلیل زنان را از جامعه حذف کرده اند. تا نسل اینده برده این چنین اشخاص هاباشد. و از حق حقوق هیچی نداند.

ارزیابی اجرای سیاست‌های حکومت طالبان در زمینه حقوق زنان و تأثیرات آن در جامعه امروزی افغانستان یکی از مسائلی بود که برای بسیاری از مردم افغان، به ویژه زنان و دختران، آسیب‌های جدی را به همراه داشت.

ملت که کتاب نمیخواند باید تمام تاریخ را تجربه کند.

چنانچه ارتور شوپنهاور یکی از فیلسوف های آلمانی در یکی از رسید های خود بیان نموده است: بدترین بلایکه ممکن هست گریبان یک ملت را بگیرد این است که فاسد ترین قشر اراذل و اوباش جامعه به حکومت برسد.

در نتیجه، حذف زنان از جامعه باعث کاهش توانمندی‌ها، تنوع، عدالت اجتماعی و پیشرفت جامعه می‌شود. زنان، باید از اولویت‌های هر جامعه‌ای باشد.

زهرا پوپل

تحلیل گر مسائل سیاسی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب