شنبه, سپتمبر 21, 2024
Homeمقالېدریشاهدخت هنديه در کنگرس بين الملی زنان| صديق وفا

شاهدخت هنديه در کنگرس بين الملی زنان| صديق وفا

خاطره

 به تاريخ نهم مارچ سال 2008 شهر آرنهم کشور شاهی هالند شاهد برگزاری کنگرس بين المللی زنان بود که از سوی اتحاديۀ انجمنهای افغانها در هالند توام با برگزاری صدمين سالگرد روز جهانی زن فرا خوانده شده بود.

کنگرس روی چه مکث کرد؟


  کنگرس به خاطر ارزيابی وضعيت ناگوار زنان در داخل افغانستان و جستجوی راه‌های بيرون رفت ازآن، طرح دشواريهای زن افغان، نأشی ازعوامل زن ستيزی و روشهای غيرِدموکراتيکِ حاکم بر سرنوشت آن ها و هم چنـــان، دفاع از منافع و مصالح حقوقی اين قشرِ تحت ستم و در نهايت به خاطرِ ايجاد و گسترش فضای مساعد جهت رهايی زن افغان از قيد و بنــــد خِرافه های قرون وسطايی و تأمين شرکت مساوی زنان و مردان افغان در تمامی عرصه های اجتماعی، حقوقی، سياسی و فرهنگی و پايان دادن به خشونت در برابر زنان و تأمين برابری آنها در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سياسی و فرهنگی برگزار شده بود.

در کار کنگرس بيشتر از 400 تن از کشورهالند و کشورهای اروپايی، آلمان، دنمارک، ايتاليا،سويدن، ناروی وبلجيم اشتراک کرده بودند، که 80 درصد آنرا زنان و20  درصد را آقايان تشکيل ميداد.

خانم هنديه دافغانستان سفير فرهنگی اروپا ، فرزند شاه امان الله، شاه آزادیخواه و حامی آزادی زن مهمان خاص اين گنگرس بود.

فشردۀ سخنان شاهدخت هنديه د افغانستان:

شاهدخت هنديه ضمن ابراز سپاس گزاری از دعوت در اين کنگرس و آرزوی اميدواری به اعاده حقوق زنان کشور، به کار کرد هايی دوره امانی در عرصه حمايت از حقوق زنان اشاره نموده افزود:

تساوی حقوق زن ومرد، تأسيس وتوسعه مکاتب دخترانه، ايجاد نخستين شفاخانه زنانه بنام ملالی وبعد ها مستورات، ايجاد کورسهای پرستاری (نرسنگ)، منع مصارف اضافی در عروسی، ايجاد انجمن حمايت از نسوان، اعزام 54 نفر دختران وزنان جهت تحصيل بخارج (ترکيه) از زمره فعاليتهای برجسته هنگام زعامت پدر بزرگوارم ميباشد، وی ضمن صحبت مفصل از خاطراتش که همه را منظم وبه شيوه مقبول جمعبندی نموده بود از ملکه ثريا به عنوان مادر ويکي از بانوان سنت شکن و روشنگرای کشورما ياد آور شده و يکي از کارهای بزرگ او را ايجاد نشريۀ ارشادالنسوان و رفع حجاب ياد آوری نمود که سخنانش با کف زدن های ممتد حاضرين استقبال گرديد.

وی گفت که پدرم امان الله خان نمی خواست که در پوشيدن چادری از دولت اجازه گرفته شود، آنرا اختياری گذاشته بود، پدرم ميگفت که چادری نبايد به زور پوشانيده شود.
در اخيرشاهدخت پيام تبريکيه خويشرا بمناست هشم مارچ عنوانی کانگرس ارايه داشت و در هنگام تفريح با شرکت کننده گان از نزديک مصافحه واحوال پُرسی نموده وضمن گرفتن بسا عکسهای ياد گاری گفت: اين روز با شکوه در دفتر خاطراتم فراموش ناشدنی وماندگار خواهد ماند.

اينجانب منحيث معاون وقت اتحاديۀ انجمنهای افغانها درهالند ويکتن از برگزار کننده گان لوح تقدير وسپاسگزاری سازمانده گان کنگرس را برای شاهدخت اهدا نمودم.

پيشينۀ شاهدخت:

در سال 1929 شاه امان الله در هندوستان صاحب دختری شد. و اسمش را هندیه گذاشت.

به دلیل آنکه هندیه از افغان ها و افغانیت دور نشود، امان الله خان تخلص هندیه را «دافغانستان» ماند. هندیه دافغانستان فقط بیست روزه بود که خانواده اش مرحلۀ دیگر از مهاجرت را آغاز کرد و راهی ایتالیا شدند.

او در شهر بمبی به دنیا آمده و در شهر روم بزرگ شده اما محبت به وطن از پدرش به هندیه میراث مانده و به دلیل همین محبت که به افغانستان داشت، همهء زنده گی خود را وقف کمک با افغان ها نمود.

هندیه از سازمان های مختلف برای کودکان یتیم و زنان بیوه در افغانستان کمک گرفت.

او بدون آنکه در پی شهرت و جاه طلبی بوده باشد، با علاقه مندی خاص با مردم کمک کرد و این کار را وظیفهء خود می پنداشت.

در تاریخ معاصر افغانستان، دورهء سلطنت امیر امان الله خان، دورهء عدالت و پیش رفت پنداشته می شود و خود وی به حیث سمبول وحدت ملی نيز مطرح است.
در حالی که از اين خاطره نيک وديدار نزديک شاهدخت ياد آور شدم. به روح مرحومی درود ميفرستم.
ياداش گرامی باد!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب