جمعه, اپریل 26, 2024
Home+مسکو در یک دو راهی قرار دارد

مسکو در یک دو راهی قرار دارد

گزارنده : غوث جانباز

منابع آگاه روسیه، نتایج سال ۲۰۲۲ میلادی را برای سیاست خارجی فدراسیون روسیه در جهت افغانستان به شرح ذیل بیان می دارد:

۱. در حال حاضر پروسه سياسی افغانستان برای منافع روسیه دینامیک (تحرک) ناگوار دارد. نفوذ و اثرگزاری روسیه در داخل افغانستان رو به کاهش است. ابتکارات سیاسی که در رابطه به اوضاع سیاسی- امنیتی- نظامی افغانستان به میان میایند، با شدت تمام تحت کنترول ایالات متحده امریکا و متحدان آن از قبیل: قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و دیگران درآورده می شوند.

۲. طرح ایجاد “حکومت همه شمول” در کابل به صورت قطع دیگر به نفع مسکو نیست؛ تطبیق احتمالی این طرح زیر نظر امریکائیها بوده و احتمال آنکه روسیه بتواند در این مورد ابتکار عمل را به دست خود بگیرد، بسیار اندک است.

تداوم بگو مگو ها در باره “حکومت همه شمول” مثل همیشه عکس العمل دیر رسیده را در دیپلوماسی روسیه برمیانگیزد. مسکو عملا در یک نوع دو راهی قرار دارد:

الف – جستجو و انتخاب بدیل برای جنگجویان طالب؛

ب – بدیل برای “حکومت احتمالی همه شمول ساخت امریکا”.

۳. امیدواری های روسیه در رابطه به آنکه می تواند طالبان را از طریق پاکستان تحت کنترول خویش خواهددداشت، نقش بر آب گردید.‌ اسلام آباد در منازعه اوکرائین پیوسته به سمت ایالات متحده امریکا و در کل غرب می رود. افزون بر آن تیرگی مناسبات میان طالبان و پاکستان به شدت در حال اوجیگیری قرار دارد.

3 COMMENTS

  1. روسیه چنین در باتلاقی در اوکرین بند مانده که توانايي زور آزمایی و تأثیر گذاری سیاسی و نظامی را در سایر نقاط جهان ندارد‌ . هرکاری روسیه بکند ،از روی عصبانیت و عقده خواهد بود. دیگر روسیه آن روسیه قبل از 24 فبروری 2022 نیست. امروز روسیه در قطار کشور های عاق شده جهان چون ایران،کوریایی شمالی، سوریه، ونزویلا قرار دارد . جهان در پرده های تلویزیون ،شاهد شکست فاجعه‌بار روسیه در اوکرین میباشد…شکستِ که تأثیر اش از سرحدات اوکراین خارج خواهد شد و مستقیما روسيه و پوتين را هدف قرار خواهد داد. روسیه بعد از تجاوز به اوکرین، سیر قهقرایی خود را بدون شک آغاز کرده است.

  2. روسیه چنین در باتلاقی در اوکرین بند مانده که توانايي زور آزمایی و تأثیر گذاری سیاسی و نظامی را در سایر نقاط جهان ندارد‌ . هرکاری روسیه بکند ،از روی عصبانیت و عقده خواهد بود. دیگر روسیه آن روسیه قبل از 24 فبروری 2022 نیست. امروز روسیه در قطار کشور های عاق شده جهان چون ایران،کوریایی شمالی، سوریه، ونزویلا قرار دارد . جهان در پرده های تلویزیون ،شاهد شکست فاجعه‌بار روسیه در اوکرین میباشد…شکستِ که تأثیر اش از سرحدات اوکراین خارج خواهد شد و مستقیما روسيه و پوتين را هدف قرار خواهد داد. روسیه بعد از تجاوز به اوکرین، سیر قهقرایی خود را بدون شک آغاز کرده است.

  3. سلام

    اما هیچکدام از این ساختارها، به واقع، کاربرد درستی ندارند، بخش بزرگی به جهت پافشاری های متضاد مسکو که خصوصا برآنست تا آزادی عمل و مهار خویش را بر کشورهائی نگهدارد که جزو [حیطه نفوذ خود] می انگارد. تأثیر اصلی این رویکرد آنکه هریک از این کشورها، برای شل کردن لگام فشارهای روسیه، بر روابط خود با بازیگران بانفوذ [ثالثی] می افزایند: ایالات متحده، اروپا، چین، ایران … به نظر می رسد که کشورهای آسیای میانه فراتر از سازمان همکاری [شانگهای] که در آن با دو کشور همسایه قدرتمند خود همنشین اند، بیش از پیش به مشارکت [دوجانبه] با چین، چون وسیله و امکان متنوع ساختن داد و ستدهای خود روی آورده باشند. مطلبی آشکارا به چشم می آید: این ساختارهای لایه لایه سازمانی، گویای دشواری روسیه در تعریف [تعادلی] تازه در مناسبات با همسایگانی است که از این پس [مستقل] اند. بحران اوکرائین شاید این مهم را بسیار دشوارتر از این هم سازد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب