ژباړه: نصیب جان یوسفي
ټولنه د بېلابېلو اشخاصو او شخصیتونو څخه جوړه شوې ده، چې هر یو یې په چاپیریال باندې مشخص او محدوده اغیزه لري. په دې برخه کې د تکړه او با استعداده اشخاصو فعالیت ځانګړی ځای لري. د ټولنې اخلاقي ژوند د ټولنې د معنوي ژوند برخه ده. هیڅ اخلاق د یو شخص لپاره ځانګړي نه دي. اخلاق ټولنیز شکل لري او د هغو کسانو د فعالیتونو پایله ده، چې یو له بل سره یو ډول فکري او باوري اړیکه لري. له همدې امله، د فرد او ټولنې ترمنځ تعامل اړین دی.
اخلاق د افرادو لخوا رامینځته کیږي؛ مګر ددې خلکو د اخلاقي فعالیت پایله په ټولنیزو تعاملاتو بدلیږي. په ټوله کې ویلای شو چې، په ټولنیز ژوند کې د افرادو د معنوي فعالیتونو پایله د یوې خپلواکې پدیدې په توګه د ټولنې د ارادې، دودونو، ټولنیزو چلندونو، عادتونو او داسې نورو په ملاتړ بدلیږي. هرڅوک په ټولنه کې فرد د یو ثابت اخلاقو پابند دی. مهمه نه ده، چې د افرادو داخلي نړۍ څومره توپیر لري، د دوی اخلاق او روح په هغه ټولنه پورې اړه لري، چې دوی پکې لوی شوي او په کوم ټولنیز طبقه کې لوی شوي.
د ټولنیزو جریانونو تحلیل د هغه اغیزو په پام کې نیولو سره ترسره کیږي، چې حقیقي (مطلب) او ذهني عوامل یو پر بل لري. اخلاق یو له هغو عواملو څخه دی، چې انسان د تاریخ محرک او جوړونکی جوړوي. په دې توګه، نسبتاً اخلاقي شخصیتونه د کور، ګاونډ، ښار، هېواد او د نړۍ په تاریخ کې مهم او اغیزمن شخصیتونه دي.
له بلې خوا، د نوې ټولنې د جوړولو لپاره، لوړ پوهاوی او تنظیم ته اړتیا ده. اکثریت خلک د اخلاقو تر اغیزې لاندې د لا شعوري او د ځان قربانۍ د عمل امکان لټوي. دا روان پخپله ددې لامل ګرځي، چې دوی په حقایقو باور وکړي، چې د دوی د فعالیتونو په پایله کې رامینځته شوي. په داسې حالت کې اخلاق، چې د ټولنیزو اړتیاوو د پوهېدو یوه ځانګړې بڼه ده، د ټولنې د اړتیاوو د پوره کولو لپاره د ډېری خلکو هڅولو وسیله ګرځي، او د بریا برخلیک د خلکو په مزاج پورې اړه لري.
د اخلاقو ځواک
ځینې په دې باور دي، چې “حق” او “انصاف” بې معنا او خالي کلمې دي. ځکه چې د مشروعیت احساس او د ناحقه شرایطو په وړاندې د قهر احساس په خپل ځان کې هیڅ ځواک نه لري؛ خو کله چې شرایط سم وي او اړتیا ورته پیدا شي، هیڅوک نشي کولای د هغو خلکو مخه ونیسي، چې د خپلو اعمالو په مشروعیت باور لري. اخلاق، د نړۍ د بدلون لپاره د انسان په لاس کې د یوې وسیلې په توګه دي، ریښتیا ده، د ټولنې تکامل باید د یوې پروسې په توګه وګڼل شي، چې د هغې قواعد تعقیبوي. هغه قوانین چې نه یوازې د افرادو په اراده او شعور اغیزه کوي، بلکې برعکس د افرادو اراده، شعور او اراده لارښوونه کوي. په ورته وخت کې، د بنسټیز فکتور په توګه د شعور رول باید له پامه ونه غورځول شي.
هر انسان د چلند غوره کولو، د فعالیت موخې او وسیلو د ټاکلو لپاره نسبي آزادي لري. د هغه شخصي هوښیارتیا، وجدان او اراده او د هغه د کیفیت په دې انتخاب کې لوی رول لوبوي. په حقیقت کې، دا د ارادې آزادي ده، چې دا ممکنه کوي چې چلند غوره کړي. انتخاب، چې پر بنسټ یې اخلاق یوازې خپل فعال رول څرګندولی شي ابدي او نه ختمیدونکی دی. د هغه څه دوامداره دفاع چې د منلو وړ وي، یا په ځینو حالتو کې د دفاع پریښودل، د انتخاب د ازادۍ معنی لري (که څه هم نسبتا). هر عمل د مختلفو ممکنه چلندونو څخه انتخاب دی او همدارنګه د ټولنیزو جذبونو څخه یو انتخاب دی. دا د دې دوامداره انتخاب په جریان کې دی چې انسان خپله انرژي د آزادۍ دفاع ته وقف کوي.
که موږ د یو فرد اخلاق د چلند یوازینۍ ټاکونکي په توګه ومنو، مسؤلیت په بشپړ ډول اخلاقي اړخ په غاړه اخلي، او هر فرد به د خپلو اعمالو لپاره په بشپړ ډول مسؤل وي، او کله چې هغه غیر اخلاقي عمل کوي، هغه یوازې یا هغه دی. مسؤل، تورن او مجرم دی؛ مګر که موږ هدفي شرایط او موجوده حقایق د یو ځواکمن عامل په توګه وګورو، چې د انسان چلند ټاکي، جریان توپیر لري. څو ځله داسې پیښیږي، چې د یو شخص چلند د هغه د بدبختۍ لامل وي ، نه د هغه ګناه!
د خلکو لپاره په مبارزه کې اخلاق د ارزښتونو او معنوي نظریاتو له مخې مهم دي. دا مبارزه چې د خلکو د پوهاوي د لوړولو په لاره کې ترسره کیږي، نه یوازې د یوې موخې په توګه، بلکې د اخلاقي پرمختګ او انساني چلند لپاره د یو اړین شرط په توګه هم تحلیل کیږي.
د اخلاقو ټولنیزې اغیزې
انساني اخلاق د وخت په تېرېدو سره د ټولنې په فعاليتونو کې اغېزمن کېږي او په يوه ټاکلي لوري عمل کوي او د خلکو د ګټو په مبارزه او دفاع کې د وسلې په توګه کارول کېږي او د ګډو فعاليتونو لپاره يې تنظيموي.
د خلکو جهل او دوکه تر هغه دوام لري، تر څو چې د هرې جملې تر شا خپلې ګټې او د دوی دښمنان نه وي پېژندلي. ځکه چې اخلاقي باورونه د شته نابرابریو له امله یو شان نه دي. مختلف اخلاق په ټولنه کې د مختلفو ډلو ګټې منعکسوي. دا توپیر د ډلو ترمنځ په اړیکو کې ریښه لري. په حقیقت کې، دښمنې ډلې ټولنیزې اخلاقي عقیدې لري، چې د دوی ترمنځ د مبارزې ښکارندوي کوي.
د اخلاقو مسله د هغو کسانو لپاره چې کار او زحمت کوي، دومره ساده نه ده، لکه د مخالفو ډلو په مقابل کې، چې په لومړۍ لیدنه کې روښانه شي. د اخلاقو دوه ګونیتوب د هغې د نه مطابقت نښه ده. ځکه چې هغه څه چې د لوړ پوړو خلکو لپاره ښه وي او د محرومو خلکو لپاره ګټور وي د مصیبت او سختۍ لامل کیږي، او له همدې امله لوړ پوړي خلک د هغه فکرونو او افکارو اصلي معنا پټوي، چې د دوی په ګټه وي.
د انسانیت سرچېنه
ځینې د انسانیت اصل په آزاد فکر کې ویني، د انسان طبیعت ځانګړتیاوې او داسې نور، په داسې حال کې چې انسانیت په ځانګړو ټولنیزو شرایطو کې وده کوي او د اخلاقو د پوهې له مخې وده کوي. په حقیقت کې، اخلاقي معیارونه د ځانګړو اهدافو پر بنسټ ځانګړي اړیکې منعکس کوي، چې د انسان معیارونه هم جوړوي.
د کار او کلتور درناوی، متقابلې مرستې، د عهد ساتل، د لویانو درناوی، د ماشومانو پالنه، له وطن سره مینه، د بدیو ملامتي، د ظلم او استبداد غندنه، مردانگي، استقامت، تقوا او صداقت، ښه ګاونډیتوب او داسې نور. ساده قوانین نور د معیارونو او اخلاقي معیارونو څخه دي. دا ساده معیارونه د ټولنې د ژوند ترټولو مهم او اساسي اړخونو پورې اړه لري او عمومي ټولنیزې اړیکې منعکسوي.
خلک د ژوند له عمومي او اساسي قوانینو څخه دا ثابتوي اخلاقي معیارونو درک ته رسیدلي دي، چې د سلګونو کلونو راهیسې نافذ دي او په زرګونو کلونو کې په ټولو مثالونو کې تکرار شوي، او د جګړې، تیري، خیانت، ظلم او جبر پر بنسټ ولاړ دي. د ښځو او نورو په وړاندې جبر رامنځته شوی او دا ساده قوانین یې د ټولنې د شرایطو او تړونونو په توګه ګڼلي او د افرادو تر منځ په اړیکو کې یې لږ تر لږه اخلاقي معیارونه ګڼلي دي، چې د ټولنې د نظم او د ټینګښت لپاره یې نورماله چاره نه ده کړې. دا ساده اخلاقي معیارونه په یوې ځانګړې ډلې، حتا په نا انصافه ټولنو کې نه پلي کیږي. په ټولو ټولنو کې د عدالت او جبر روحیه په خلکو کې په ناڅاپي ډول شتون لري. په هرصورت، دا ممکن د منطقي تحلیل پراساس سم لوری نه وي.
البته، په ټولنه کې د “انساني اخلاقو” برخلیک د پوهیدو لپاره، موږ باید په پام کې ونیسو، چې په دې اصطلاح کې د اخلاقو انسانیت په دوو معناوو کې کارول کیږي: یو مفهوم هغه مفهوم دی چې د ټول انسانیت د ګټو استازیتوب کوي، او بل مفهوم یې، چې دا د ټولو انسانانو لخوا کارول کیږي. په دې توګه، د ټولنیزو ګټو ترمنځ توپیر شتون لري، چې اخلاقیات یې ملاتړ کوي او د ټولنیزو ګټو ترمنځ توپیر شتون لري، چې اخلاق یې اغیزمن کوي، په داسې حال کې چې ممکن د دوی ترمنځ مطابقت شتون ولري. په حقیقت کې د اخلاقو داسې اړخونه شته چې انسان او انسانیت ته خدمت کوي، خو دا ډول اړخونه هرچا ته نه رسیږي او نه هم کیدای شي او د انساني اخلاقو اغیزې په مختلفو ټولنیزو ډلو باندې توپیر لري.
د انساني اخلاقو عناصر د ډله ایزو اړیکو په جریان کې فعال او اصلي ځواک ګرځي. داسې قوانین شتون لري، چې اعتبار یې په هره ټولنه کې منل کیږي. په هرصورت، هغه طریقه چې دا قوانین د افرادو په ژوند کې کارول کېږي، په ټولنیز سیسټم پورې اړه لري چې هغه ټولنې اداره کوي.
په واقعیت کې اخلاقي چلند
په داسې حال کې، چې د فرصتونو منل لکه ورورولي، همکاري، د انساني شخصیت درناوی چې کار کوي، نارینه او ښځینه او داسې نور، د ټولنې په وړاندې د فرد انضباط هم مهم دی. دا د دې اخلاقي فرصتونو ماهیت روښانه کوي، د ټولو لپاره ملګرتیا، د ټولو لپاره سوله، او ټول د سولې لپاره.
اخلاق هغه څه دي، چې خلک د یوې ټولنې د جوړولو لپاره متحد کوي، چې د خلکو ټول مثبت استعدادونه وده کوي. د خلکو خدمت کول او انسانیت په اخلاقو کې سره تړلي دي. هغه څه چې د اخلاقو لپاره مهم دي، د یوې نوې ټولنې جوړول دي، چې یو نوی انسان جوړوي او د شخصیت د ودې لامل کیږي. د خلکو د شخصیت وده تل د ټولنیز بدلون پایله وي او ټولنیز بدلون د خلکو د پوهاوي له لارې رامینځته کیږي. د بیا رغونې لپاره بدلون د خلکو له لارې په ناپوهۍ سره نه ترلاسه کیږي. په ټولنیز ژوند کې د اخلاقي کړنو او شخصي چلندونو معاینه کول اسانه کار نه دی؛ ځکه چې انسان پخپله او د هغه اړیکې ساده نه دي او ځانګړي پیچلتیاوې لري. په حقیقت کې، دا ویل کیدای شي، چې کله شرایط د ښه کیدو لپاره مناسب نه وي، ښه کیدل یو استثنا دی. که شرایط سم وي او ښه کېدو ته چمتو وي، د ښه کېدو امکان هرچا ته موجود و، او یو ښه سړی هیڅ استثنا نه و. دا په داسې شرایطو کې ده چې د انسان پاتې کیدل نور خوب نه دی. ځکه چې ټول انسانان د خپل ټول بې حده روحانیت سره ښه دي.
د نړۍ د ټولنیزو واقعیتونو په اخلاقي پوهاوي سره، انسان مهم ټولنیز مسؤلیتونه لري. اخلاق، په ټولنه کې د نورو ټولو معیارونو په څیر، د یو شخص په چلند او پوهاوي اغیزه کوي او د هغه ټولنیز پوهاوي ته خدمت کوي. په دې معنی، اخلاق یو ټولنیز مفهوم ګڼل کیدای شي. د اخلاقو پرته، انسان نشي کولی په ټولنیزو اړیکو کې د فعال فرد په توګه څرګند شي.
اخلاق د نړۍ د پېژندلو لپاره د انسان یو له بنسټیزو وسیلو څخه دي. مګر یوازې وسایل ممکن نه دي. د دې ټول پراخ غوښتنلیک لپاره، په ټولنیزو فعالیتونو کې اخلاقيات، په ساینسي توګه، یو ټاکلی حد او چوکاټ لري، چې دا کولی شي خپل رول ولوبوي.
انسانان په مختلفو اخلاقي حالتو کې
انسانان (د ټولنې غړي) د خپل ژوند په اوږدو کې یو اړخیز، دایمي او نه بدلیدونکی شخصیت نه لري. له همدې امله، هر کرکټر باید د ژوند په پورته او ښکته کې وڅېړل شي. د هر فرد شخصیت د هغه شخص خالص او ځانګړی شخصیت نه دی. بلکې له دې امله چې هر سړی د ورځني کار په ترڅ کې له مختلفو خلکو سره په مختلفو اړیکو کې وي، او په ورته وخت کې د هدف نمونې او مشهور تاریخي شخصیتونو سره اشنا کیږي، د هغه شخصیت معمولا د مختلفو شخصیتونو ترکیب دی.
دا ممکنه ده، چې د ټولنیزو شرایطو او زده کړې په رامینځته کولو سره د انسان شخصیت بدل شي. دا بدلونونه په افرادو کې نسبي دي، سخت او ضعیف دي. د میراثي (جنیتیک) اغیزو له امله، دا ممکنه ده چې د هغو وړتیاوو پراختیا یا مخنیوی وشي چې په میراث کې شتون لري.
هر سړی د مختلفو شرایطو څخه متاثره کیږي او په مختلفو شرایطو کې په مختلف ډول غبرګون ښایي. هغه خلک چې د خپل ژوند په اوږدو کې د خپل مورال په لوړولو، پالنه او لوړولو کې بریالي شوي دي، تل د دې توان لري، چې په سختو او تراژیکو حالاتو کې مقاومت او استقامت وکړي او په لوړو مقامونو کې په درلودلو سره د انساني صفاتو ( ژمنتیا، وفادارۍ او حقوقو ته درناوی وساتي) او د خپل ځان او شخصي ارادو د پوره کولو لپاره د خپل ځواک څخه ناوړه ګټه نه اخلئ.
دا د هر انسان دنده ده، چې د نورو د پرمختګ او خوښۍ خیال وساتي او د خپل پرمختګ لپاره هڅه او هاند وکړي، نه د خپل ځان د پرمختګ لپاره د نورو په سپکولو او سپکاوي کې.
هرڅوک کولی شي، د انسان په ژوند او اړیکو کې غلطي وکړي. ملګري باید یو بل ته د اعتماد او بخښنې حالت ولري؛ مګر دا روښانه ده، چې د دوستانه غلطۍ (کوم چې طبیعي ښکاري) او د تعصب خیانت او ناوړه ګټه اخیستنې ترمنځ توپیر باید وشي. ټولنیزې اړیکې او کورنۍ ژوند د کلتوري مشترکاتو او وفادارۍ پر بنسټ ولاړ دی.
د هر انسان اخلاق او اخلاقي تعهدات د هغه څه په واسطه وڅېړل شي، چې په ټوله نړۍ کې خلکو د اخلاقي او انساني تړونونو په توګه منلي دي. دروغ په ټوله نړۍ کې بد او بدترین دي. نفاق، غیبت، کفر، پر نورو ملنډې وهل او سپکاوی، تبعیض او داسې نور. یوه ټولنه چې د غړو لویه برخه یې اخلاقي خلک وي خپلو ماشومانو ته د اخلاقي رول ماډلونه وړاندې کوي او په غړو باندې ډېر فشار راوړي ترڅو خپل ځان اصلاح کړي او د اخلاقي ژوند په لور حرکت وکړي. په پایله کې ویلای شو، چې د ټولنې د غړو انفرادي هڅې د اخلاقي ځان جوړونې لپاره ډېر ژر په یوه ټولنیزې څپې بدلېږي، چې نور او راتلونکي نسلونه پکې شامل وي.