شنبه, مې 18, 2024
Homeمقالېدریعمران خان«پلي باي»دیروز؛ نخست وزیر امروز پاکستان // سید جمال اخگر

عمران خان«پلي باي»دیروز؛ نخست وزیر امروز پاکستان // سید جمال اخگر

عمران خان کرکت باز اسبق و نخست وزیر کنونی پاکستان که نیمی از عمر خویش را به عنوان «پلی بای» در (کلپ‌هاي شبانه) لندن کشور انگلستان سپری کرد و نام وی با ده ها فجایع و فساد پیوند عمیق دارد و همچنان در سال های اخیر برخی ها در داخل پاکستان به دلیل حمایت از و داشتن مفکوره های طالبانی و حمایت از افراطیت وی را به نام طالبان خان می نامیدند، حالا با دیده درآیی تمام آمده و در مورد آیندۀ کشوری با قدامت هزاران ساله که ده ها امپراتور و جهانگشا را در آغوش خویش پرورانیده ابراز نظر می نماید.

عمران خان نخست وزیر پاکستان (کشوری که تا گلو غرق در فساد ، بحران مالی بی عدالتی و نا برابری طبقاتی می باشد) با بیشرمی تمام در یک سخنرانی در مناطق قبایلی این کشور از ایجاد حکومت موقت فراگیر و برقراری صلح در آینده نزدیک در افغانستان صحبت کرده است، بیاناتی غیر موجه و غیر منطقی که بر خواسته از عقده های شخصی غرض ایجاد تنش ها میان اقشار مختلف جامعه افغانستان و نیز مشروعیت بخشیدن به یک مشت طالب مزدور و خود فروخته که جای پایی در میان مردم افغانستان ندارند و تنها نام شان با انتحار،انفجار ،ترور و دهشت گره خورده و در دامان استخبارات پاکستان و منطقه پرورش یافته اند، می باشد.

در شرایطی که پاکستان درگیر ده ها چالش عمده از جمله تنش های درون حکومتی و مقروضیت های ملیارد دالری ، بحران شدید مالی ، جنایات ارتش در مناطق خیبر پشتونخواه و خاستگاه ده ها گروه تروریستی می باشد نخست و زیر این کشور به عوض پرداختن به مشکلات درونی خویش آمده و در مورد سرنوشت کشور افغانستان که دارای حکومت مشروع و قوه ثلاثه برحال می باشد، ابراز نظر می نماید.

این اظهارات غیر منطقی نخست وزیر پاکستان که واکنش های شدید مردم و حکومت افغانستان را در پی داشت سبب شد تا به شمول حکومت افغانستان روئسای مجلس نماینده گان و سنای کشور دولت پاکستان و نخست وزیر آن را شدیداً مورد انتقاد و نکوهش قرار داده و حکومت افغانستان نیز در پیوند به این گفته های ناموجه نماینده پاکستان را در کابل احضار کند.

همچنین شهروندان افغانستان نیز در شبکه های اجتماعی و نیز راه اندازی نشست های اعتراضی در مرکز و برخی ولایات تنفر خویش را در مورد گفته های اخیر عمران خان ابراز داشته و وی را به القاب گوناگون مورد نکوهش قرار داده اند.

این در حالی است که فضل‌هادی مسلم یار رییس مشرانو جرگه همراه با اعضای این جرگه در یک نشست احتجاجیه اظهارات عمران خان را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و این اظهارات او را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان دانسته و گفته اند  که نخست وزیر پاکستان حق ندارد در مورد آینده افغانستان صحبت کند.

باید گفت که همین اکنون میلیون ها تن در مناطق قبایلی از فقر و وضعیت نا به سامان اقتصادی و امنیتی رنج می برند و حکومت پاکستان با بیرحمی تمام شخصیت های آزاده و متمدن پشتونخواه را مورد انواع شکنجه و حتا در برخی موارد آنها را زندانی و یا هم به قتل می رسانند اما عمران خان به عنوان یک مسلمان و هم تبار باشنده گان مناطق قبایلی، نه تنها این که در مقابل ارتش و ملیشه های کشور فرمان عدم آزار،اذیت ، بازداشت و کشتار را صادر نمی کند بلکه از روند رو به رشد این جنایات حمایت می نماید.

مگر بر عکس عمران خان در خاک افغانستان به یک مشت تروریست مزدور پاکستان،عربستان و روسیه (گروه طالبان) هویت می بخشد و حکومت قانونی افغانستان را تلویحاً ناقص می خواند.

در این زمینه ایجاب می کند تا دولت افغانستان از مجراهای قانوی به پاسخ یاوه سرایی های «پلی بای» پاکستانی دست به کار گردد تا در آینده جرئت ابراز نظر در مورد یک کشور مستقل و دارای تاریخ ، فرهنگ و تمدن 5000 ساله را نکند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب