چهارشنبه, جولای 3, 2024
Home+الکساندر پانکین: ما نمی توانیم بیش از این منتظر بمانیم

الکساندر پانکین: ما نمی توانیم بیش از این منتظر بمانیم

نوشته : غوث جانباز

الکساندر پانکین معین وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در امور همگرائی حوزه ایرو – آسیا و همکاری های اقتصادی، امروز از اشتراک در میز مدور “گردهمائی سالانه بین المللی اقتصادی سانکت پیتیرزبورگ” که در آن نمايندگان گروه حاکم در افغانستان(طالبان) نیز شرکت خواهند داشت، حین گفتگو با خبرنگاران در حاشیه این گردهمائی یاد آوری نموده گفت :

” من پیشنهاد می کنم به آنان بجای حکومت تحریک طالبان صرف “افغانستان ” خطاب شود.”

او همچنان خاطر نشان ساخت :

” ملاقات های دو جانبه با طالبان در حاشیه گردهمائی کنونی برنامه ریزی نگردیده، لیکن در چهارچوب میز مدور با “وزیر کار طالبان” که رئیس هیأت آمده از کابل است، گفتگوهای انجام خواهیم داد.”

پانکین در بخش دیگری از اظهارات اش علاوه نمود :

” حکومت طالبان یک واقعیت عینی بوده و آنان اراضی کشور را در کنترول خویش دارند، آنرا اداره می نمایند، ما نمی توانیم بیش از این منتظر بمانیم. در موضوع برسمیت شناختن [طالبان] یک سلسله مسایل فورمالیته وجود دارد.”

پانکین همچنان به آجندای گفتگوی که در میز مدور اجلاس اقتصادی سانکت پیتیرزبورګ داشته، اشاره نموده خاطر نشان ساخت که طی آن پیرامون همکاری ها در چوکات “ایرو – آسیای کلان” ابراز نظر صورت گرفت و نسخه انطباقی این پروژه در تصویر حوزه ایرو – آسیای کلان و طرق اجرائی برنامه ها صحبت شد.
در چهارچوب ایرو – آسیای کلان روی آن کار می شود تا این مجمعه به یک بازیگر فعال در صحنه بین المللی مطرح و مبدل گردد. در این حوزه خطوط درشت فصل وجود نداشته، کشورها در بلاک های جداگانه منقسم نبوده تقابل وجود ندارد، البته حضور یک سلسله مشکلات سرحدی (اراضی) را نمی توان منتفی دانست.”

پانکین به دورنمائی توسعه ای این حوزه که افغانستان به باور او جز لاینفک آن است تماس گرفته تأکید نمود :
” این حوزه دارای ظرفیت بزرگ و سودمند بوده که در پی توسعه آن اقتدار غرب ضعیف و از بین برده خواهد شد.”

از سوی دیگر، امروز ٨ جون در تهران گردهمائی دیگری نیز به اشتراک چهار کشور : روسیه، چین، ایران و پاکستان در رابطه به افغانستان برگزار گردید. دلچسپ است که مقامات فدراسیون روسیه نشست تهران را ” ترکیب معدود فارمت مشورتی مسکو راجع به افغانستان ” می نماد، در حالیکه ایرانی ها آنرا ابتکار خود دانسته و در تقابل با پیشنهاد غربی ها مبنی بر تلسیس “گروه فشرده تماس بین المللی”، بر تشکیل “ګروه کوچک تماس منطقه ئی برای افغانستان ” پافشاری دارد.
یوئی سئیائیون، نماینده خاص حکومت چین برای افغانستان آنرا “فرصتی برای تبادل نظر و مشوره” خوانده است. آصف درانی نماینده پاکستان در گردهمائی تهران موقف مشابه به چین را اختیار نموده است.

هنوز دقیق معلوم نیست که کشور های مطرح منطقه و همسایه افغانستان از جمله هند و ازبیکستان بنابر کدام عوامل در گردهمائی امروزی تهران اشتراک ننمودند، یا دعوت نشدند؟!

طالبان، با آنکه ظاهرا به ګردهمائی تهران دعوت شده بودند (برخی منابع مدعي اند که طالبان به دلیل آن به تهران خواسته نشده اند چون این کشور ها خواستند در عدم حضور طالبان روی اتخاذ یک موقف واحد برای نشست سوم دوحه کار کنند)، لیکن به بهانه آنکه سخت مصروف بررسی و غور روی آجندای گردهمائی دوحه سوم که قرار است بتاریخ ٣٠ جون برگزار گردد، اند، عازم تهران نشدند.
سردرگمی کشورهای منطقه و فرا منطقه در رابطه افغانستان و تقابل مشدد منافع ستراتیژیک مجال تدوین یک اجماع واحد سیاسی را در قبال طالبان به آنان نمی دهد.
از وضعیت بوجود آمده یک جانب سود اعظمی می برد، و این جانب طالبان نام دارد؛ البته این جدا به آن معنی نیست که کشور دیگر به خیر و فلاح مردم و دولت افغانستان میاندیشند. کشور های دیگر صرف و تنها به منافع خودشان فکر می کنند و در فکر افغان ها و سرنوشت ناهنجار شان نبودند و در آینده هم نمی باشند.

1 COMMENT

  1. روسيه ښه پوی ده چې پاکستان په عين وخت کې طالبان څو ځايه پلورلي دي؟
    د امريکا د ګټو او د راتګ لپاره يې پيدا او بيرته يې پرې خپله او د بېلابېلو اړخونو لپاره وجنګول.
    په پيل کې يې خو د امريکا په نغوته او هر اړخيز راوټوکول، ويې روزل، تمويل او جنګ ته يې ولېږل.
    بيا يې د سيمه ييز نفوذ او اعتبار پخولو لپاره يې پر چين او ايران وپلورل چې د دهمدې پلورنې په نتېجه کې يې له روسانو سره اړيکې ټينګې او يو څه يې پر روسيه وروپلورل، خو اصلي لوبه د امريکا او متحدينو لپاره کوي، ځکه چې پاکستان د غرب په دومره پورونو کې ډوب دی چې ځان ترې نه شي پورته کولی او پاکستان ښه پوهيږي چې دغه دروند بار ورسره هغسې نه شي پورته کولی، نو څه يې بيا عربي استخباراتو همد وروپلورل چې له دې يې مخکې پر سعودي او اماراتو هم پلورلي وو. پاکستان ډېر هوښيار دی پاس تنه يې پرې وپلوري، خو پښې او د واک کونجي يې خپله له ځان سره ساتلي وي.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب