چهارشنبه, مې 1, 2024
Home+طالبان اسلامیست های تندرو نیستند، آنها اسلامیست های عادی بوده و ملی...

طالبان اسلامیست های تندرو نیستند، آنها اسلامیست های عادی بوده و ملی گرا اند

غوث جانباز

ضمیر کابولوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه اخیرا مصاحبه ای مفصلی را با تلویزیون RTVi انجام داده که در ذیل نکات برجسته ای آنرا خدمت شما عزیزان بیرون نویس، ترجمه و ارایه می دارم.

– من شخصا روایت انگلو- ساکسونها* را در باره داعش (خ) تلاشی به هدف منحرف ساختن ارگان های تحقیقاتی روسیه می دانم.

– اینکه به اصطلاح داعش (خ) اعلامیه صادر کرده آنرا ساخته ی امریکائیها، بی مایه و غیر مسلکی می دانم. این همه تلاشی است برای وارونه جلوه دادن رویداد، در حالیکه عوامل اینگونه برخورد را ما بخوبی می دانیم.

– سازمان تروریستی داعش (خ) تقریبا ده سال قبل در افغانستان به یک بارگی، مثل “سمارق های پس از باران” عرض وجود نموده و آنگاه صرف ” داعش” نامیده می شد. جالب‌تر آنکه، سازمان زمانی در افغانستان بوجود آمد که نظامیان امریکائی و سایر نیرو های ناتو فراوان در اینکشور مستقر بودند.

– داعش در افغانستان امریکائیها را هدف قرار نمی داد، دشمنی آن با طالبان بود. علاوه بر آن، داعش هیچ گاه کدام عملیاتی را علیه “حکومت دست نشانده” ( مطابق متن) نیز انجام نداده است.

– رقابت اساسی داعش در افغانستان با گروه طالبان بود، چون داعش خود را جهادی های جهان شمول می داند. طالبان به زعم داعشی ها طالبان گویا به جهاد در سراسر جهان خیانت کردند، پس باید یا تجدید تربیت شوند و یا هم از بین بروند.

– ما آنگاه به امریکائیها و سایر دوستان آنها می گفتیم که داعش یک خطر و تهدید است، لیکن آنها به بهانه های مختلف به گفته های ما کم بها می دادند و تأکید می نمودند که تهدید اساسی در افغانستان القاعده است.

– زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور افغانستان باری در یک صحبت خصوصی و دوستانه به من گفت :

” می دانی مردک، ما بالای افغانستان زیر شعار از بین بردن القاعده هجوم نمودیم، چون القاعده بر نیویورک حمله کرده بود. اینکار برای ما اهمیت سمبولیک داشت، و پیوسته از آن به حیث هدف اساسی یاد می کردیم، گرچه خوب آگاهی داشتیم که ظرفیت محاربوی القاعده به طرف صفر شدن می رفت.” (ادبیات حفظ گردیده است)

– البته که ما حساب خود ما را با داعش داریم. داعش مسوولیت حمله بالای سفارت ما را که در نتیجه آن دو کارمند نمایندگی سیاسی ما و بیش از ده افغان که انتظار دریافت ویزه را از دفتر قنسولی داشتند، به دوش گرفته است. داعش یک سازمان بین المللی تروریستی و دشمن روسیه بوده که به باور کامل من توسط انگلو- ساکسها بنیان گزاری شده است.

– ارزیابی ها نشان می دهد که تعداد داعشی ها در سراسر افغانستان در حال حاضر از ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بوده، لیکن در اراضی اینکشور هسته های خوابیده آن نیز دیده می شوند.

– داعش (خ)، اصطلاح من درآوری و ساخت امریکاست. داعش، داعش است، بدون کدام پسوند (خ).

– داعش ساختار شبکه ای (زنجیره ای) بوده و فاقد کدام مرکز واحد و تنظیم یافته است. هسته های آن در کشور ها و براعظم های مختلف بطور خود مختار عمل می کنند.

– طالبان اسلامیست های تندرو نیستند، آنها اسلامیست های عادی بوده و ملی گرا اند.

– طالبان مدتها قبل رسما اعلام داشتند که در ابتدا اشتباه نمودند که به جهاد جهانی به سرکردگی اسامه بن لادن پیوستند. آنها دیگر نمی خواهند این اشتباه را تکرار کنند.

– انگلو – ساکسها با پرتاب روایت دست داشتن داعش (خ) در حمله تروریستی مورخ ۲۲ مارچ سال جاری در Moscow Crocus City Hall تلاش دارند مراجع تحقیقاتی روسیه را به مسیر نادرست سوق نمایند.

– داعش را در افغانستان انگلو – ساکسها برای ایجاد تهدید علیه کشور های حوزه آسیای مرکزی که متحدین روسیه اند بنیانگزاری نمودند.

– طالب ها حکایت می کنند که امریکائیها بارها داعشی ها را توسط هلیکوپترها از محاصره آنها [طالبان] نجات می دادند.

– امریکائیها دارائی افغانستان (ذخیره اسعار و طلا) را ربودند، بنابرین واشنگتن در تحکیم ظرفیت ضد تروریستی طالبان ذینفع نیست.

– طالبان اخیرا برعلاوه دیپلوماتان و آتشه نظامی، آتشه تجارتی خویش را نیز به مسکو اعزام داشتند.

– تصمیم در باره به رسمیت شناختن طالبان و خارج ساختن آن از فهرست سازمان های تروریستی را باید رئیس جمهور اتخاذ نماید. وزارت خارجه روسیه و دیگر ادارات‌ مرتبط روسیه در این راستا پیوسته کار می کنند. امیدواری تحرک بعدی در این جهت وجود وجود دارد.

– در حال حاضر طالبان تقاضای کسب عضویت در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی را ندارند، لیکن اصرار می ورزند که به عضویت سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شوند. قابل ذکر است که دولت افغانستان در این سازمان موقف ناظر را داشته و کسی این موقف آنرا ملغی قرار نداده است.

– در تفاوت با ایالات متحده امریکا، فدراسیون روسیه از وارد نمودن فشار و همکاری به هدف شانتاژ طالبان کار نمی گیرد. راهکار ما وضع تحریم ها نبوده، بلکه ابزاریست سازنده و ایجاد گرایانه.
* انگلو – ساکسها در ادبیات معاصر سیاسی روسیه عمدتا به ایالات متحده امریکا و انگلستان گفته می شود.
برای آشنائی با مصاحبه آقای ضمیر کابولوف به زبان روسی به تلگرام چینل اینجانب مراجعه شود.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب