سه شنبه, اکتوبر 22, 2024
Homeمقالېدریبیست و سومین اجلاس رسمی سران سازمان بریکس

بیست و سومین اجلاس رسمی سران سازمان بریکس

نوشته : غوث جانباز

بیست و سومین اجلاس رسمی سران سازمان بریکس فردا ٢٣ اکتوبر در شهر قازان* شروع بکار می نماید.

در این روز قرار است دو مجلس پیرامون مسایل مرتبط به تحکیم چندجانبگی دایر گردد. هیأت های کشورهای عضو در ترکیب کوچک (بدون حضور مهمانان و ناظرین) روی حل و فصل مسایل داغ منطقه ئی، همکاری منطقه ئی مالی در داخل بریکس و چگونگی ګسترش بعدی سازمان بحث خواهند نمود.

بتاریخ ٢٤ اکتوبر اشتراک کنندگان در نظر دارند مجلسی را تحت عنوان ” بریکس و جنوب جهانی” برگزار نمایند. در این مجلس توجه خاص به انکشاف اوضاع در شرق میانه معطوف خواهد گردید.

در نشست کنونی برعلاوه ترکیه و آذربایجان، روسای دولت فلسطین، لاووس، موریتانیا، بولیویا و همچنان صدراعظم ویتنام در موقف مهمان شرکت می نمایند.

برگزار کنندگان ملاقات سالانه بریکس در پایان کار اجلاس کنونی سندی را تحت نام “اعلامیه قازان” به تصویب خواهند رساند.

ریاست کنونی سازمان را طی یک سال اخیر فدراسیون روسیه بدوش داشته است.

طی سال روان، تعداد اعضای سازمان بریکس دو برابر افزایش یافت : ایران، مصر، ایتوپیا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این سازمان به صف کشورهای چین، روسیه، برازیل، افریقای جنوبی و هند پیوستند. گذارشات حاکیست که حداقل ٣٠ کشور دیگر به نحوی علاقمندی دارند در موقف عضو یا ناظر در بریکس حضور داشته باشند. در حال حاضر همه ای این کشور ها را لااقل یک شعار متحد ساخته است: “ختم يکه تازی اقتصادی – سیاسی و نظامی غرب و ایجاد جهان چند قطبی.”

در جغرافیای سازمان بریکس نصف نفوس دنیا تمرکز یافته، ١/٤ کره زمین را احتوا نموده و ثلث جي دی پی جهان را دارا می باشد. این ارقام بیشتر از کشورهای G-7 اند.

افزون بر آن، بریکس١/٤ حصه صادرات کالاها جهان را داشته و طی دهه های اخیر محور اساسی رشد اقتصادی جهانی بشمار می رود. اکثر کارشناسان مسایل اقتصاد جهانی به آن باور اند که سازمان بریکس در دورنمای قابل تصور چانس آنرا دارد که به محور جدید قوه جهانی مبدل گردد.

سکرتريت سازمان بریکس دیروز (۲۲ اکتوبر) تأئید نمود که قرار است انتونیو ګوتیریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در اجلاس فردای سازمان اشتراک نماید. اشتراک ګوتیریش بیانگر ارتقای موقف و حیثیت بین المللی این سازمان می تواند تلقی گردد.

کشورهای سیربیا، بیلاروس و مالیزیا اخیرا هرچه بیشتر علاقمندی خود را برای شمولیت در بریکس نشان می دهند، این در حالیکه آذربایجان و ترکیه نیز چند بار در سطح عالی اعلام داشته اند که آینده خود را در چوکات ساختارهای بریکس می بینند. قابل ذکر است که از روسای جمهور هر دو کشور دعوت بعمل آمده که در اجلاس فردا (۲۳ اکتوبر) به حیث مهمان های خاص اشتراک کنند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب