جمعه, اپریل 26, 2024
Homeمقالېدریتام ویست فرا میخواند...| گزارنده: غوث جانباز

تام ویست فرا میخواند…| گزارنده: غوث جانباز

دیروز، سوم دسمبر ۲۰۲۲، در عین روز، عده ای از ذوات مهم افغان و خارجی، به شمول تام ویست، نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، ملا یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان، انس حقانی، شخص بدون مقام و کرسی مشخص ، لیکن متعلق به حلقه مقتدر و پر نفوذ حقانی ها در حاکمیت طالبان، حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق و سر انجام اشرف غنی، رئیس جمهور تبعید شده افغانستان، که همه به نحوی ذیدخل در قضایای جاری در افغانستان می باشند، وارد امارات متحده عربی شدند. (البته اشرف غنی تازه وارد این کشور نگردیده، بلکه تقریبا شانزده ماه است که در یکی از ویلا های ابوظبی به حیث مهمان امارات متحده عربی در آنجا به سر می برد.)

منابع تذکر می دهد که در کنار سیاسیون فوق الذکر، عده ای از سیاسیون سرشناس افغان که در کشور های مختلف به سر می برند، و یک تعداد شان اخیرا حرکت های سیاسی را نیز تشکیل داده اند، یا در حال ایجاد آن می باشند، نیز به امارات متحده عربی رسیده اند.

طالبان که به کتمان حقایق و وارونه جلوه دادن آن عادت دارند، از ارائه معلومات در باره اهداف اصلی سفر ملا یعقوب و انس حقانی به ابوظبی خودداری نموده، و سفر همزمان سایر سیاسیون افغان را به این کشور یک امر تصادفی خوانده اند… و گویا از حضور شان در آنجا آگاهی ندارند.

لیکن، معلومات دست داشته نشان می دهد که همه این ذوات “برحال” و “بی حال” را شخص تام ویست، نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان به خاطر گفتگو روی طرح تشکیل احتمالی حکومت فراگیر به ابوظبی دعوت نموده است. امریکائیها مصمم اند که طی این ملاقات در رابطه به طرح و چهارچوب عمومی ایجاد حکومت همه شمول توافق اصولی صورت خواهد گرفت.

قابل ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، طی مصوبه اخیر خویش، انجام سفر ها را بر روی تمام رهبری گروه طالبان ممنوع قرار داده، لیکن به ملا یعقوب و انس حقانی استثنی قائل شده اند.

ناظران به آن نظر اند که بگو مگو های کشاله دار در باره ایجاد “حکومت فراگیر – همه شمول” در حال حاضر به مرحله نهائی رسیده و این ماجرا باید بالاخره پایان منطقی خود را بیابد؛ طوریکه در بالا اشاره شد، دور از امکان نیست که در نتیجه مساعی پنهان و آشکار تام ویست و توماس نیکلاسون (نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان) طرح مقدماتی تشکیل حکومت آینده افغانستان به تصویب خواهد رسید و اشتراک کنندگان این “موفقیت” تاریخی را حتی به یک دیگر مبارکباد خواهند گفت…!؟ شواهد و منابع قابل اعتماد تاکید می نمایند که معاملات و گفتگو های پشت پرده واشنگتن با طالبان، و عده ای از نمایندگان مجامع سیاسی افغانهای مقیم خارج، بالاخره نتایج مثبت در پی خواهد داشت.

سوال اینجاست که در صورت پیروزی معامله جدید واشنگتن با طالبان و سیاسیون قومی – سیاسی افغانستان، عکس العمل کشور های مانند روسیه، چین، ایران، پاکستان و دولت های آسیای مرکزی (از جمله ازبیکستان) چگونه خواهد بود؟

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

ادب